') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HET KYCKLINGGRATÄNG!


Detta är ett riktigt favoritrecept hemma hos oss!!
Fullt med olika smaker som passar så bra ihop....
Om man ska servera små barn så kan man ju hålla igen lite på sambal oelek.
Så här kommer ännu att av mina "favvisrecept"!




Det här behöver du:


500 g kycklingfilé

1 gul lök

10 cm purjolök

1 gul + 1 röd paprika

1 vitlöksklyfta

½- 1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
2.5 dl grädde (jag använde minimat 4 %)
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl riven ost
Salt o peppar



Här är dom flesta ingredienserna...




Så här gör du:

Strimla kycklingen o bryn i lite olja tills den fått färg är nästan genomstekt.
Lägg över i en ugnsfast form.
Strimla alla grönsakerna och bryn i lite smör eller olja.
Häll på grädde och creme fraiche. Pressa i vitlöken.
Tillsätt buljongtärning, sambal oelek och mango chutney.
Rör om och låt allt  småkoka någon minut.
Häll såsen över kycklingen.Täck med den rivna osten och sätt in formen i ugnen c:a 20 min i 175 grader.
Servera gratängen med jasmin eller basmatiris och en fräsch sallad!




Bryn först kycklingen så att den är nästan helt genomstekt.







Grönsakerna skall också brynas lite så att dom mjuknar.....





Gratängen är färdig!!


Smaklig måltid!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud så gott det lät!! Sparar det receptet här, måste provas :)

2009-02-26 @ 12:56:09
Postat av: Unga Morsan

Ojdå, råkade skicka för fort.. Testar att skriva igen: Gud så gott det lät!! Sparar det receptet här, måste provas :) Ha de fint! Kram /Jasmine

2009-02-26 @ 12:57:29
URL: http://ungamorsan91.wordpress.com
Postat av: I Nadjas kök

Vi gillar stark mat här hos oss, så detta recept passar oss perfekt!



Nadja

2009-02-26 @ 14:48:12
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Jenny

Ännu en att prova.

Ser du? En massa smilisar :)

:P :D

2009-02-26 @ 23:44:02
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Pia

Detta var kanon gott o Linus äter som en häst!!



Jag räknade ut att 1 port med lätta produkter kostar 400 kcal plus ris!!! :-)

2009-03-05 @ 18:24:39
Postat av: Saga

Jag tog fläskfilé istället och 2 hela teskedar sambal och jag tyckte det blev perfekt o knappt ens starkt, eftersom jag älskar stark mat! ;)

2011-02-09 @ 13:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS