') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KÄRLEKSMUMS PÅ NYTT SÄTT!


En av dom mest klassiska kakor som finns måste väl vara kärleksmums....?!
Även kallad Mockarutor och det finns säkert fler namn på denna underbara kaka.

För ett tag sedan såg jag detta receptet i en veckotidning hemma hos min mamma.
Det var en "ny" glasyr på, gjord av vit choklad och vispgrädde.
Och jag började dregla direkt....... Såklart fick jag riva ur receptet så att jag kunde provbaka.
Det har jag gjort nu och det blev så underbart gott! :P
T.o.m Peter som inte är något kakmonster sa: " Dom här var ju supergoda!! "
Och det mina vänner är ett GOTT BETYG....ha,ha!













Det här behöver du till ca 20-25 st.






1 dl kakao
2 dl vatten
250 g smör
4 dl socker
5 ägg
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
200 g mörk choklad



Vit Chokladglasyr:


1½ dl vispgrädde
400 g vit choklad
Kokos till garnering ( Jag hade även Cappuccinokulor ovanpå som är inhandlade hos Borgeby kryddor.  )







Gör så här:


♦Sätt ugnen på 200º. Koka upp kakao och vatten och låt svalna.
Vispa smör och socker poröst.
Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.



♦Blanda vetemjöl med bakpulver, vaniljsocker och salt och rör ner omväxlande med vattenchokladen i smörblandningen.



♦Smält chokladen  i micro eller över vattenbad.
Vänd ner i smeten.


♦Häll smeten  i en pappersklädd långpanna ca 35×25 cm.
Grädda kakan i ca 20 min. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
Låt svalna.




♦Koka upp grädden, tillsätt finhackad  vit choklad.
Rör försiktigt på svag värme tills allt har smält.
Låt svalna något innan du brer det över kakan.
Strö över kokos och låt stelna i kylen.


♦Skär i rutor vid servering.










Mycket choklad i den här kakan....både kakao och mörk choklad!











Kakan är färdig och ska svalna innan glasyren breds på......









Vit chokladglasyr förnyar denna klassiska kaka......
Kan ju inte bli annat än succé !!!











På tal om choklad.............








Vill du ha en puss mamma??!!






Tja, det är nog enda gången man inte är sådär jättesugen på att pussas.......;)






Ha en härlig Fredag allihopa  med mycket mys....!!!











Kommentarer
Postat av: Therese

Visst är det ett recept som nästan alla har prövat känns det som.

Roligt med en annan variant av glasyr.

Här ska vi gå in för slanka linjen så jag vete sjutton om man törs ha sånna där kakor i frysen..

Eller så kanske man bara struntar i slanka linjen?

ja ja det få bli en senare fråga.

Ha en trevlig helg.

Postat av: Malin

Älskar kärleksmums - och vit choklad - så det där kan ju inte bli fel! :)

2009-08-14 @ 16:41:21
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

vilken bra variation med vit chokladglacyr på, mums, det låter faktiskt ännu godare än orginalet!! :)

2009-08-14 @ 18:03:11
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Mia Persson

Det här måste jag prova!!

2009-08-14 @ 18:43:16
Postat av: Mirva ♥

Hej vännen!



Vi älskar kärleksmums, i hela familjen så denna kommer att bli en succé hemma hos oss!



KRAM Mirva med nya bloggen http://modellmini.blogg.se/

2009-08-14 @ 22:45:56
URL: http://modellmini.blogg.se/
Postat av: Christina

Detta verkar gott!

Såna kladdiga munnar är inte roliga att pussa, men annars kan man ju inte motstå de små livens pussar och kramar! Tova har börjat kramas väldigt mycket. Härligt!

2009-08-15 @ 00:03:53
Postat av: Anna/Frostrosor

Fantastiskt läckra och lockande för en chokladälskare som jag! :-)

2009-08-15 @ 00:14:21
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Oj så gott!

2009-08-15 @ 10:35:28
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: annamaria

Åh jisses så goda dem ser ut. En bättre puss kan man väl inte få.... både go puss inkl choklad. Finfint!

2009-08-15 @ 15:31:36
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Jenny

Mycket mycket goda.

Och ja, du vet ju vad Ellen tycker om dem =)

humöret är bättre idag, har bakat franskbröd bullar och jag riktade ilskan mot degen. Ska vi se sen hur det smakade, nybakta med ost och marmelad. Mums.

2009-08-15 @ 20:10:51
Postat av: Sandra drömkaka

Det här såg & lät mycket godare än orginalet, måste spara & testa detta :)

2009-08-16 @ 13:43:53
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ojojoj, vad läckert det här lät Alltid kul med nya långpannerecept och dessutom med vit choklad, kan ju knappast bli bättre.



Ha det bra!

2009-08-17 @ 20:40:34
Postat av: Anonym

de här var awesum! iskalla med ett kallt glas mjölk säger bara



a piece of heaven... :P haha

2009-09-14 @ 23:46:21
URL: http://umbrellaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter supergott!!

Kan inte vänta tills jag provat denna delikatess!!

2013-02-16 @ 16:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS