') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

VIT CHOKLAD OCH RABARBERKAKA!


Igår hade vi så härligt väder här!!Undrar hur länge det kommer hålla i sig...?
Min syster och hennes yngste son var här och medan han och Mollie lekte hjälpte hon mig med att rensa ogräs mellan plattorna härute.
Tack för hjälpen!!
Häromdagen kunde jag inte motstå att köpa rabarber(mina är bara typ 5 cm höga nu)
och på dom gjorde jag en härlig kaka med vit choklad.
OBS! att denna kakan måste man baka i god tid då den ska vila i kyl minst 1 dygn.
Den blir verkligen godare då! Jag provade den både nybakad och efter 1 dygn och den hade verkligen "satt" sig då.
Kan med fördel serveras med lite vaniljsås.







VIT CHOKLAD OCH RABARBERKAKA


Det här behöver du:


Ca 20 bitar


200 g smör
200 g vit choklad
100 g hackade valnötter (jag hade bara hasselnötter,men det hade nog blivit  ännu godare med valnötter)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 ägg
1 ½ dl strösocker

Garnering:

100 g hackad vit choklad
250 g skivad rabarber eller ca 3 st
50 g hackade pistaschnötter


Gör så här:


Skär smör och choklad i bitar och smält i en skål över vattenbad
Sätt ugnen på 190º och klä en liten långpanna, 25*35 cm med bakplåtspapper.
Blanda nötter,mjöl och bakpulver.Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda äggvispet först med den smälta smörchokladen och därefter med mjölblandningen.
Häll smeten i långpannan och fördela vit choklad, rabarber och pistaschnötter över.
Grädda kakan längst ner i ugnen ca 18-20 min.
Låt kakan kallna innan den sätts in i kylen.Går även jättebra att frysa!





Smör och vit choklad  ska smältas över vattenbad......






.....då blir det så här.......






.........hasselnötterna som ska blandas med mjöl o bakpulver........






......rabarber är så gott! Minns när man var liten och doppade dom i strösocker.....






...kakan ska gräddas i 190º i 18-20 min.........






........nu är härligheten klar,men måste vila ett dygn i kylen!!



Medans vi vuxna bakade och gjorde nytta i trädgården lekte trollen....



Kusinen  Zimon hjälper Mollie upp......






....ner kommer hon själv!!!





Fikapaus med lite delad banan och kusinmys!!



Hoppas ni alla haft en trevlig helg!!


Ska lägga mig tidigt ikväll,imorgon bitti går bilen till Ullared!!











Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

oj vad smaskigt. jag bakade också med rabarber i helgen. det är ju så somrigt och gott!



ha en skön kväll!

2009-04-26 @ 21:07:10
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Anonym

Så gott med rabarber! Det är verkligen ett vårtecken.

Ha så kul i Ullared, shoppa loss ordentligt!



Nadja

2009-04-26 @ 21:38:37
Postat av: Starmama

Spännande vad du hittar på för saker på Ullared imorgon ;-D Jag har alltid velat åka dit men har aldrig varit där... Vet du vad? Det blev rabarberpaj med vispgrädde för oss idag :-DDDD KRAMIS!

2009-04-26 @ 22:19:07
URL: http://starmamasblogg.blogg.se/
Postat av: Starmama

Spännande vad du hittar på för saker på Ullared imorgon ;-D Jag har alltid velat åka dit men har aldrig varit där... Vet du vad? Det blev rabarberpaj med vispgrädde för oss idag :-DDDD KRAMIS!

2009-04-26 @ 22:19:18
URL: http://starmamasblogg.blogg.se/
Postat av: Birgitta

JÖSSES AMALIA vilken kaka..dreggel...

Den MÅSTE jag baka när mina rabarber växt till sig!

UNDERBART!!

kram

Gottegris med Ullared..min mormor bodde där när hon levde, så där har man varit ett antal gånger i sitt liv!!!!!!

2009-04-27 @ 18:59:25
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Helena

Åh vad god den såg ut! Vit choklad och rabarber är ju två favoriter. Denna måste jag testa att baka!

2009-05-30 @ 20:00:43
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS