') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PASTAGRATÄNG MED MOZZARELLATÄCKE!!


Det här är egentligen inget märkvärdigt recept alls, men ett sätt att piffa upp vardagsgratängen....:)
Jag tycker att mozzarella är så vansinnigt gott att ha på pizza, gratänger .m.m..
Den blir så härligt krämig och "trådig".
I denna rätten gjorde jag en vanlig köttfärsröra som jag sedan blandade med god pasta.
Lite färsk broccoli slank också med. Bra att gömma under täcket för "grönsaksdetektiver".
Nä, Mollie är inte där än,det är Peter jag menar..;)








Det här behöver du till en stor form:

Till köttfärsröran:

600 g blandfärs
1 morot i tärningar
1 gul lök
1 brk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soja
2,5 dl matgrädde eller 1 brk creme fraiche
2 vitlöksklyftor pressade
1 köttbuljongtärning
3 msk oregano
ca 250 gram färsk broccoli (fryst går också bra)


Du behöver även:

500 g valfri pasta
mozzarellaskivor och tomatskivor till gratineringen.



Gör så här :
Börja med att förvälla broccolin om du har färsk,annars tina den frysta.
Den färska ska koka i 5-7 min. Häll av vattnet och spola i kallt vatten.

Koka pastan enligt anvisningar på paketen.
Låt rinna av i ett durkslag och lägg över i en ugnsfast form.

Bryn köttfärsen i lite matfett.Tillsätt den hackade löken och morötterna.Krydda med oregano salt och peppar.
Tillsätt tomatpuré,krossade tomater och buljongtärning.Pressa i vitlöken.
Rör om och låt puttra i ca 10-15 min.
Häll i grädde eller creme fraiche och låt röran bli genomvarm.

Häll färsen över pastan och rör om så att allt blandar sig.
Tryck ner broccolibuketterna lite överallt.
Avsluta med att varva tomat och mozzarellaskivor överst.
Jag hade köpt mozzarella som är som en "limpa" och alltså inte den som ligger i en lag.
Grädda i 200º 15-20 min eller tills gratängen fått fin färg.

Äts med en god sallad och lite god balsamvinäger.






Återigen fick jag användning av Muttis goda tomater! (Finns på Coop i Burlöv)








Såsen ska gärna puttra i 15-20 min, men ju längre desto godare smak....






Den här pastan kan jag verkligen rekommendera!!
Den är också köpt på Coop och är deras eget märke.
Formidable heter den ....och den gör skäl för sitt namn!





Broccolin piggar upp gratängen!






Det härliga tomat och mozzarellatäcket!!






Nu är det klart! Smaklig måltid!! :P







Kommentarer
Postat av: Christina

Det verkar gott!

Jag har också en sån där grönsaksdetektiv här hemma. Och nej, det är inte Tova.

2009-04-20 @ 20:47:13
Postat av: Kryddburken

Mozarellatäcke lät himla gott! Det måste jag prova! Såg verkligen gott ut med lite broccoli i också!

2009-04-21 @ 09:45:25
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Birgitta Regander

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah vad gott det ser ut!!! Jag älskar mozzarella och hade kunnat äta bara ovansidan på gratängen hihi:)!!!!!!

Detta ska jag prova ngn dag, själv ska jag göra vegetarisk lasagne ikväll..

Kram BIRRAN

2009-04-21 @ 09:55:16
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Anna

Härligt det ser ut! Pastagratäng är suveränt för det kan man ju variera i det oändliga! Och mozzarella, vad gott!

2009-04-21 @ 17:22:02
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jadå det kommer jag misann att vara. Det är inte så jävligt nu, tror det är vädret, varmt i solen kallt i luften. skitdrygt ju. Men fan vad jag ser fram emot det !!

2009-04-21 @ 21:54:42
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

vilken härlig blogg! man blir ju hungrig bara av att titta på din header! :) här kommer jag garanterat att kika in igen. :)

2009-04-21 @ 23:22:55
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Therese

såg väldigt gott ut..

Måste nog skriva in det på nästa veckas matsedel..

Postat av: Anonym

Ser hur smarrigt ut som helst.

Har också provat den pastan och tyckte att den var riktigt bra.



Ha en bra dag!

2009-04-22 @ 14:46:07
Postat av: Jessica

Mums, ser riktigt gott ut!



Formidablepasta har jag också testat och tyckte bra om den.

2009-04-22 @ 14:49:58
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Camilla & Thomas

ojojoj, det där var mat HELT i vår smak.

2009-04-28 @ 11:21:58
URL: http://hososs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS