') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

OST- OCH SKINKFYLLDA RULADER!


I söndags åt vi denna goda rätt!
Kan verkligen rekommendera att bjuda på när man har gäster.
För det är inget man står med mitt i veckan när alla är hungriga och middagen ska stå på bordet inom en halvtimme....
Absolut inget svårt att tillaga men det var rätt många olika moment ,därav ingen "vardagsrätt" i mitt tycke.
En sak som jag har funderat på är att ibland står man i flera timmar (känns det som) och lagar en rätt och så äter man upp det på en kvart.......
Nåja denna rätten är väl värd att prova!








Det här behöver du:

3-4 pers



6 tunna kalv- eller fläskschnitzlar (jag använde fläsk)
6 tunna skivor rökt skinka
ca 6 skivor lagrad ost (jag hade prästost)
salt ,vitpeppar
2 krm rosmarin
3 msk tomatpuré
2 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
3 msk kalvfond eller 2 buljongtärningar kött
2 dl creme fraiche
maizena till redning


Gör så här:


Bred ut köttskivorna och lägg på skinka och ost.Rulla ihop och fäst med tandpetare,två i varje.
Bryn ruladerna i matfett i en stekpanna,salta,peppra och krydda med rosmarin.
Rör ner tomatpuré,häll över vitt vin,vatten samt fond eller buljongtärning.
Låt småkoka under lock 10-20 min beroende på hur tjocka köttskivorna är.

Ta upp ruladerna,plocka ut tandpetarna och håll köttet varmt.

Sila av såsen och häll sen tillbaka i stekpannan och låt koka upp någon minut.
Tillsätt creme fraiche under omrörning och låt koka upp.
Red ev. av såsen med maizena om det behövs.

Servera ruladerna med kokt ris och en sallad.







En skiva ost och en skiva skinka på varje köttbit...







..... i med tandpetare och bryn ruladerna......





....doftar gott när man häller på vinet........








.....såsen är silad och är tillsatt creme fraiche och ska få ett sista uppkok....




Smaklig måltid!!




Kommentarer
Postat av: Jessica

Vilket toppenrecept. Det är ju så gott med skinka och ost ihop med kött. Detta ska jag absolut testa.

2009-04-23 @ 10:32:18
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Åh dessa minns jag minsann. Hur goda som helst.

Är ute efter ett annat rullad recept som jag hoppas du lägger in =)



Du vet väl att jag lagar nästan allt du lägger in här (jävla härmapa).

Ska bara sno Peters recept på fisken med spenaten också.

Just det, ska skicka receptet på revbensspjället eller jag har gjort det?



Kram

2009-04-23 @ 14:26:59
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Birgitta Regander

Wow, ser supergott och lyxigt ut..mums!

KRAM

Birran

2009-04-23 @ 16:18:07
URL: http://irran6.com
Postat av: Therese

Mmm såg mycket gott ut

2009-04-23 @ 16:46:54
URL: http://www.vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Skogshuset

Tjusigt! Ibland känns det precis som du säger - man står och pysslar och har sig med maten och så slevar man i sig den på noll-tid. Känns inte tacksamt alls. Men detta var godis för ögonen vill jag lova - nåt att bjuda älsklingen på i helgen kanske?!

2009-04-23 @ 18:09:35
URL: http://skogshuset.blogg.se/
Postat av: Starmama

Vad använde du för vitt vin?

2009-04-23 @ 23:58:40
URL: http://starmamasblogg.blogg.se/
Postat av: Sara

detta recept måste prova någon gång! har ett recept du bara måste prova. Får ge de till christel så får hon ge dig de eller något!!

2009-04-25 @ 15:59:21
Postat av: Jessica

Kikar in igen för att säga att du har en utmaning hos mig.

2009-04-25 @ 17:26:21
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS