') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PANERADE FÄRSBIFFAR MED BACON!


Godmorgon!!
Ännu en mulen och icke så somrig dag....börjar bli van nu!
På måndag börjar jag jobba igen och då kommer säkert det fina vädret..he,he  :)
 
Idag får ni ett recept på ett par supergoda biffar jag gjorde för några dagar sedan. Jag har faktiskt aldrig panerat färsbiffar förut och nu förstår jag inte varför, för det var verkligen supergott! Och att ha lite bacon i smeten var pricken över i:et.
Batteriet i kameran var slut så tyvärr blir det dåliga mobilbilder ni får hålla till godo med.
Gillar inte att lägga upp så kassa bilder egentligen men eftersom maten var så god är jag tvungen. :)
 
 
 
 
 
Det här behöver du:
 
 
600 g blandfärs
1½ pkt bacon
2 ägg
1 msk kalvfond
1 msk kinesisk soja
vitpeppar
grillkrydda
lite chilipeppar
 
 
Panering:
 
2 ägg uppvispade
ca 1dl vetemjöl, blandat med lite salt och vitpeppar
2-3 dl ströbröd
 
 
Gör så här:
 
 
1. Strimla baconet, stek det och låt rinna av och svalna något.
 
2. Blanda färsen med äggen, fonden, sojan och kryddorna. Rör i baconet.
 
3. Forma till jämnstora biffar och dubbelpanera dom sedan, dvs vänd dom först i vetemjölet, sedan i äggen och sist i ströbrödet.
 
4. Stek biffarna gyllenbruna i smör och lägg sedan över dom på ett ugnssäkert fat och låt dem gå klart i ugnen i 200°i ca 15- 20 min.
 
5. Servera med exempelvis kokt potatis och en god champinjonsås.
 
 
 
 
Biffarna ska "dubbelpaneras".....
 
 
 
 
....i vetemjöl, ägg och ströbröd.
 
 
 
Färdiga för att stekas!
 
 
Stek dom i smör tills dem blir gyllenbruna och låt dem sen gå helt klara i ugnen.
 
 
 
Vi hade nykokt färskpotatis och champinjonsås till. Supergott!!
 
 

 
 
 
Vi var en tur till Danmark (Helsingör) förra veckan och gick och strosade lite och såklart blev det lite roliga saker inhandlade också.
Här kommer några av "höjdpunkterna" från shoppingkassen:
 
 
 
Hittade två krämiga likörer jag inte sett förut, den ena är jordgubb och den andra med vit choklad.
Har inte testat dom än så kan inte ge något omdöme. Gissar dock på att dom är ganska söta.
Jag köpte två små provflaskor för 25:- styck så är dom inte goda är det ingen större förlust... :)
 
 
 
ÖL måste man ju köpa när man är i Danmark! Det här är dock ingen vanlig ölburk......
 
 
 
 
 
...det är en STOOOOR ölburk!! 1 liter rymmer den! Kul grej!
 
 
 
Mitt bästa fynd blev dock den här Jamie Oliver grytan som dom hade "tilbud" ( rea) på!!!
149:- danska kostade den och det blir väl ca 180:- i svenska. Ett kap eftersom den grytan annars kostar ca 600-700 kr!! Jag har redan använt den och den är superbra!!!
 
 
 
Annars blev det i vanlig ordning även lite majonäs, röda pölser ( smakar godare när dom är köpta i Danmark :)  ) och såklart danska wienerbröd!
 
 
 
Önskar er alla en fin dag!
/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Milo

Låter gott med biffarna. Inget jag provat tidigare eller ens tänkt tanken, att panera färsbiffar. Får testa det en dag.

Svar: Det tycker jag! :)
Åsa/En Sida Med Mat

2012-07-21 @ 12:22:33
Postat av: Erica

Intressant... Panerade biffar har jag aldrig testat, men det ser gott ut och låter gott, så jag kanske också borde ge dem ett försök. :-)

Likörerna låter också intressanta. Jag älskar krämiga, söta likörer, särskilt tillsammans med (eller ibland i) en kopp gott, starkt kaffe. :-)

Svar: Åh, ja, visst är det gott med en kopp nybryggt kafe! Tycker absolut att du ska testa biffarna!
Åsa/En Sida Med Mat

2012-07-22 @ 13:19:30
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Therese

Panera köttfärsbiffar det va nytt för mig, aldrig testat men kan tänka mig att det blev gott! Kul med tripp till danmark!
Min semester är också slut för denna gång!
ha det gott!

2012-07-23 @ 13:51:19
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.se/
Postat av: Katrin

Det här måste provas någon dag, och jag som älskar bacon men att blanda det i smeten har jag aldrig gjort:)

2012-07-23 @ 16:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS