') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

ÄPPELMARÄNGKAKA!


Tjoho!! Nu är det Fredag! Som jag längtat....jag trivs alldeles ypperligt på mitt jobb men helg med familj smäller ju ändå högst eller hur? :D
Den här veckan har Mollie dragits med en rejäl förkylning så Peter har varit hemma med henne. Men nu är hon på bättringsvägen och börjar bli uttråkad av att gå hemma så hon ringde mig tidigare på jobb och sa att hon ville baka när jag kom hem. Inte mig emot!
Det lutar nog att det blir "Semlebullar", vi får se.

Idag får ni receptet på en alldeles fantastiskt god kaka jag gjorde förra veckan. Jag tröttnar aldrig på äpplekakor och det finns ju så många olika varianter man kan göra.
Det finns bara ETT måste: den måste innehålla kanel och gärna myyyycket!! :P
Den här äpplekakan innehåller det förståss och blev en stor favorit, kommer bakas många fler gånger kan jag lova!





Det här behöver du:



2 äggulor
1 ägg
1 dl socker
150 g smält smör
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2-3 äpplen
Kanel



Maräng:

4 äggvitor
1¾ dl socker



Gör så här:


1. Vispa äggulor, ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt det smälta smöret.

2. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten med en slickepott.

3. Häll smeten i en välsmord form med avtagbar botten eller en pajform.

4. Skala äpplena och skär dom i klyftor. Lägg dom ovanpå smeten i formen och strö över kanel.

5. Maräng: Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills du kan hålla bunken upp och ner utan att det rinner ut, detta kan ta ett tag.

6. Spritsa eller klicka ut marängsmeten ovanpå äpplena och grädda i ugnen i ca 35 min. Täck med folie om ytan blir för mörk.



Servera med vaniljvisp, sås eller glass!






Smeten är klar och äppelklyftorna läggs i ett fint mönster ovanpå......




...strö över kanel. Mycket ska det vara tycker jag!




Spritsa ut marängsmeten och grädda i 175º i ca 35 min.




Nu är den klar!!




Sååååå gott med en klick vaniljvisp till!!







På Söndag ska jag och Mollie gå och se Disney on Ice i Malmö, ska bli rilktigt kul faktiskt.
Har någon av er sett årets föreställning och vad tyckte ni i så fall?




Jag kan väl tänka mig att klädvalet kommer bli något liknande det här på Söndag eftersom temat på föreställningen är "Prinsessor och hjältar".






Ha en riktigt trevlig helg!! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Anna

vi var i Göteborg på Disney i fredags ... tredje året irad vi ser detta ...men men ..fint och så och roligt med alla dessa prinsessor ...men jag tycker nog att när Kalle Anka och hans vänner var med att det var bättre då ..saknade dem !!! men visst lilla tösen tyckte ju så klart att det var bra ... :))

2012-01-20 @ 17:45:26
URL: http://trebarnamman.blogspot.com
Postat av: Anette

Vi var där idag. Elias tyckte det var jättekul. Vi tyckte det var lite bättre i år än förra året. Där var förstås många fina små prinsessor där så Mollie kommer helt klart passa in fint :)

2012-01-21 @ 19:35:05
Postat av: alexandra

Snygg blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-01-22 @ 12:49:12
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Emmy

Pajen ser grymt god ut! Måste jag testa.

Hoppas ni hade trevligt i Malmö och att det var bra. Jag har bara sett reklamen och det verkar jättefint.

2012-01-24 @ 16:39:02
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Anna

Tack snälla för din fina kommentar, ja jag märkte det inte gick att komma in i det förra inlägget och jag fattar inte varför. Tack för att du tänker på mig, det värmer. Visst är det konstigt att det ska behöva hända något tragiskt för att man ska uppskatta det "lilla" man har? Jag kan fortfarande inte förstå att min vän är borta men de problem man har blir helt plötsligt oväsentliga i sammanhanget...



Den där äpplekakan ser ju hur smarrig ut som helst MEN den där chokladfudgekakan längre ner känns som jag skulle kunna tänka mig att ta ett par bitar av DIREKT. Ett måste-testa-recept verkar det som ;-) En stor kram till dig också! /Anna

2012-01-24 @ 22:00:50
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: carina

Hej Åsa! Tack underbart fina recept som du delar med dig av. Nu har jag äppelkakan i ugnen. Ska bli spännande att smaka den. Min syster och men är på väg till mig, tänkte då bjuda på den. Ha en bra helg. Carina i Uppsala

Svar: Hej!!Tack själv för att du läser och provar recept!
Hoppas du gillade äppelkakan, jag gjorde den själv senast som dessert till en kräftskiva. Mums!!

Ha det bra! Mvh Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-01 @ 12:15:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS