') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MITT NYA FAVORITRECEPT PÅ PLÄTTAR!!


Hu vad det blåser här idag, för att inte tala om igår.....
Känns som att hösten är här på allvar nu. Jag har äntligen börjat förlika mig med tanken på att sommaren är slut, det blev ju lite lättare efter vår vecka vi hade i Grekland nyligen. Där fick vi en stor dos sol och värme som jag ska leva  på nu fram till nästa sommar! :D

Idag bjuder jag på ett recept  på  pannkakor/plättar som jag gjorde i våras när jag jobbade i köket på en förskola. När man lagar mat i skola/förskola stöter man ju på en hel del allergier och överkänsligheter som man ska laga till och det här receptet hade jag när jag gjorde pannkakor till mjölkallergiker och laktosintoleranta. Istället för vanlig mjölk hade jag Havredryck. Och vilka goda pannkakor det blev. Så vankas det pannkakor härhemma blir det med Havredryck numera!






Receptet räcker till ca 16 pannkakor eller ca 30 plättar



  2½ dl vetemjöl
  ½ tsk salt
  6 dl Havredryck (Oatly)
  4 ägg
  3 msk smör, inte margarin




Gör så här:

1. Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av havredrycken och vispa till en slät smet.


2. Vispa i resten av havredrycken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter.


3. Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka tunna pannkakor eller plättar.



Servera med god sylt!








Mitt fina plättjärn kommer från Skeppshult och det fick jag i julklapp av mamma för ett antal år sedan.






Om ni vill göra lite "nyttigare" pannkakor så kan ni testa det här:




"FRASIGA PANNKAKOR MED HAVREGRYN"





Om ni har några andra tips på goda pannkakor/plättar så dela gärna med er!



Ha en bra kväll!/Åsa.




Kommentarer
Postat av: Matbloggen

Men guuud så fina pannkakor :-)

Ser jättegoda ut.



Vi brukar gör de tjocka amerikanska pannkakorna, med lönnsirap.



Receptet hittar du här :



http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/amerikanska-pannkakor-med-lonnsirap.html

Postat av: Sofia

Hej

Här kommer mitt LCHF recept på plättar/pannkaka

Mättar väldigt bra och fort.



3st mindre pannkakor



2ägg

1dl gräddmjölk (eller bara mjölk)

1msk fiberhusk



Vispa ihop och låt dra nån minut.



Jag äter dom med vispad grädde och kanel stekta äpplen mums

2011-10-02 @ 09:00:37
Postat av: Marlene

Ser ut att vara ett bra recept, men tycker lite synd om alla mjölkallergiska barn som kanske var tvungna äta pannkakor stekta i smör. Det hjälper ju inte direkt om man bara byter ut halva problemet mot någon annan produkt...

Svar: När jag gör dom härhemma steker jag i smör eftersom ingen av oss är allergiska, naturligtvis gjorde jag inte det på mitt jobb. Då blev det mjölkpriset smör. :)
Åsa/En Sida Med Mat

2013-12-01 @ 16:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS