') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MORMORS SMÖRGÅSTÅRTA!!


Jag ÄLSKAR smörgåstårta!!!!! Om ni nu inte visste det..... ;)
Jag tröttnar aldrig någonsin på det trots att jag på mitt förra jobb säkert har gjort över tusen smörgåstårtor!!
Och alla dom som ett tag snackade om att det var "ute" med denna delikatess vet inte vad dom snackar om. Det märkte vi aldrig något av!! Tvärtom!!

En sak som är ganska förvånande är hur "ny" smörgåstårtan är. Jag har alltid trott att det tillhört ett av våra äldsta matarv men så är det icke!

Mannen som "uppfann" smörgåstårtan heter Gunnar Sjödahl och var verksam på Wedemarks konditori i Östersund och där åstadkom han  i början av 1960-talet detta underverk!
Så med andra ord fyller smörgåstårtan 50 år i år!
Det var dock inte förrän i början av 70-talet som den letade sig in på allvar i de svenska hemmen.
Jag vill i alla fall tacka Gunnar för att han berikat min matvärld! Han borde få något "Mat-Nobelpris" eller hur??? :D


Efter att i förrförra veckan kommit på att det nästan var ett helt år sedan vi åt detta sist svängde jag ihop en tårta på torsdagen som vi sedan avnjöt på fredags kvällen. (En smörgåstårta ska ALLTID läggas ihop dagen innan för bästa resultat! )
Åhhh vad gott det var!!
Jag gjorde en variant som gått i arv från min mormor till min mamma och nu har jag gjort den ett antal ggr och jag tycker att detta är den godaste av alla!
Jag brukar inte gilla när man blandar fisk och kött i smörgåstårtor, men i denna funkar det utmärkt!







Det här behöver du till ca 10-12 pers:


( Eftersom jag är lite yrkesskadad går jag aldrig efter mängder utan jag ser och smakar hur mycket man behöver.
Bli nu inte avskräckta, utan prova er fram! )






32 skivor stor formfranska, kantskär ev, eller 12 st landgångsskivor


Fyllning nr 1:


4 små brk tonfisk i vatten, pressa ur vattnet ordentligt!
Vispad grädde
Fryst dill
1 liten brk riven pepparrot
salt och vitpeppar




Fyllning nr 2:


1 st ask 400 g räkost, kräftost eller liknande





Fyllning nr 3:


ca 4-5 hg finhackad kokt skinka
vispad grädde
majonäs
mild senap, tex hultbergs
salt och peppar


Majonäs att täcka tårtan med





Garnering:


Kokta ägg
Räkor
Kallrökt lax
Majonäs
Gurka
Tomat
Citron
Färsk dill







Gör så här:



1. Lägg ut 8 skivor formfranska på en stor bricka.
Om det är hårda kanter så skär av dom.



2. Bred på fyllning nr 1 i ett jämnt lager och täck med bröd.
Upprepa tills all fyllning och alla bröd är slut.



3. Bred på ett tunt lager majonäs över och runtom hela tårtan. Täck oredentligt med plastfolie.
Låt stå tills dagen därpå.



4. Garnera tårtan snyggt efter eget huvud. Det finns inga rätt eller fel!
Det enda jag tycker man ska tänka på är att inget bröd ska synas!





Ät och NJUT!!!!!






Åh du älskade klassiker!!
Tack Mormor för detta receptet! ♥






Hög och fin blir den......sugna?? :D





Jag har faktiskt bara två recept till på smörgåstårta här på bloggen, lite dåligt faktiskt!
Får väl bättra mig på det.......





HÄR hittar ni det ena.....




Smörgåstårta med rostbiff och bacon....m.m.......







....... och HÄR hittar ni det andra!




Varm smörgåstårta med sting!






Kanske något att svänga ihop nu i Påskdagarna?



Kommentarer
Postat av: Nina

Åh, det här ser alldeles underbart ut. Jag fullkomligt älskar smörgåstårta men har aldrig provat att göra själv. Varm smörgås tårta lockar, det kanske jag skulle våga mig på under påsk.

Trevlig sida du har, jag kommer gärna tillbaks :-)

2011-04-20 @ 20:19:50
URL: http://minguldkant.blogspot.com/
Postat av: Simon

Tack för receptet, älskar dessa små läckerheter!

2011-04-21 @ 12:18:09
URL: http://www.scandimatch.com
Postat av: Lyckliga Barn

Hej!



Jag har varit inne på din fina blogg och ville lämna ett livstecken. Välkommen in på min blogg om du vill - där kan du läsa och ställa frågor om barn.



Hälsar barnläkare Hans



http://www.lyckligabarn.wordpress.com



Glad Påsk!

2011-04-21 @ 19:53:36
URL: http://www.lyckligabarn.wordpress.com
Postat av: Jenny

Åsa det var nära att du lade ut orginalet och det får du aldrig göra, för du kan inet ana hur många som vill ha det receptet !!

Hemligt ska det vara.

2011-04-21 @ 21:34:03
Postat av: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo

Glad påsk era fjädrade tuppar! :D

2011-04-23 @ 23:14:38
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: http://hazedesign-smyckesblogg.blogspot.com/

ÅÅ smörgåstårta är det godaste som finns!!! Mums!!! Speciellt med skaldjur!

Postat av: Anette

Jag brukar blanda mjukost med grevésmak och majonnäs för att ha uppepå. Blir suupergott!

2011-05-09 @ 14:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS