') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MOLLIES SYLTKAKOR!


Syltkakor har inte tillhört det som lockat mig mest i kakväg precis.....tills Mollie kom hem med ett gäng som dom gjort på dagis.
Shit vad goda dom var! Så spröda och möra och alldeles....alldeles underbara!!
Receptet tiggde vi till oss illa kvickt och jag tror att vi har bakat dom nästan 1 gång i veckan sedan dess.
Och alla vi bjuder dom på blir hänförda och kan inte stanna vid en....... :D
Ett tips är att göra dom lite större och baka i pappersformar, blir om möjligt ännu godare då.
Tänk bara på att då öka gräddningstiden med ett par minuter.







Det här behöver du: (gör gärna dubbel sats, dom går åt! )




200 g smör eller margarin, rumsvarmt.
¾ dl socker
1 äggula
1 krm bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4½-5 dl vetemjöl
hallonsylt






Så här gör du:


1. Skär smöret i små tärningar och blanda med övriga ingredienser.
Arbeta ihop till en deg.


2. Forma bollar och lägg på ett bakplåtspapper eller i pappersformar.
Tryck med tummen så att en fördjupning bildas.
Klicka i hallonsylt.



3. Grädda i ugnen i 175º i ca 10 min. (12-14 min om du gjort dom större i pappersformar)
Låt svalna och förvara sedan i en burk.







Mollie älskar ju att baka och blir så lycklig när det är bakdags.....





....stor koncentration krävs när sylten ska klickas i!!





Och såklart måste man ju smaka lite oxå..... :D




Några gjorde vi formar. Dessa är från IKEA och passade superbra!




En "gammal"hederlig syltkaka!






Eftersom både Mollie och jag är förtjusta i att baka, men tyvärr inte alltid kan äta upp alltihopa så brukar jag varje fredag bjuda personalen på jobb på kakor.
Och dom är så tacksamma att bjuda på eftersom dom är lika stora kakmonster som vi....ha,ha!





Det här gulliga kortet och en fantastisk bukett fick vi häromveckan.
Gissa om vi blev glada! Sån gullig gest!








För er som undrat hur det gått med billetandet, så kan jag meddela att det gått bra och att jag/vi numera är ägare till en ny bil av samma modell (Renault Scenic). Jag trivdes jättebra med den bilen och ville helst ha en likadan. Och vi hittade en som föll oss i smaken direkt.
Så hyrbilen är återlämnad och nu kan jag lägga den historien bakom mig.
Dock är jag lite extra försiktig var gång jag stannar inför en rondell numera......




Ha det jättebra allihop och lämna gärna en kommentar så blir jag jätteglad!! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Camilla K

Åhh så söt hon är er lilla Mollie när hon med full koncentration klickar sylt i kakorna. Tycker hon blir mer och mer lik dig ju äldre hon blir. Syltkakor har jag inte bakat på år och dar så jag tror jag ska ta hit vår lilla 4åring så vi kan testa ditt (Mollies) recept inom kort! Kramar från Camilla i Motala

2011-04-14 @ 19:58:37
URL: http://camillak.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Härliga syltkakor! Vilken duktig bak-tjej du har därhemma! Ja, inte alldeles olika blev era kakor jämfört med mina, fast mina har gul "sylt" på!

2011-04-14 @ 21:44:12
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Carita

Måste testa syltkakorna i helgen! Isaac var inte med när dom bakade, så vi har inte fått smaka. Fick en skymt av nya bilen igår, utanför dagis och den såg ju fin ut! :-)

2011-04-15 @ 07:31:14
Postat av: yvonne pira

vad goda syltkakor älskar dom

2011-09-13 @ 01:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS