') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

OEMOTSTÅNDLIGA DUMLEKAKOR!


God Söndag på er alla!
Upptäckte att det gått en hel vecka sedan jag gjorde ett inlägg senast, faktum är att det inte lagats så mycket "nytt" härhemma som varit något att blogga om.
Jag har återanvänt en hel del av mina egna recept nu i veckan som gått. Gott! :D
Fast i Onsdags så bakade jag och Mollie dessa otroligt goda kakorna.
Dumlekakor har nog de flesta redan testat men för er som inte gjort det så är det dags NU!!!
Receptet fick jag av min svägerska Camilla som bjöd på dessa förra Lördagen när min brorsdotter fyllde år.








Det här behöver du till ca 15 st:




200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
15 dumlekolor
15 st noblesse
15 st formar, antingen pappersformar eller folieformar.





Gör så här:


1. Sätt ugnen på 175º.
Skär smöret i tärningar och blanda alla ingredienserna till en deg.


2. Rulla till bollar och lägg i formarna.


3. Tryck ner en dumlekola i varje form och grädda kakorna i ugnen i ca 10-12 min


4. Ta ut dom ur ugnen och lägg på en noblesse på varje kaka direkt så den smälter.
Ställ dem sedan lite svalt så att den stelnar igen.






Riktiga godiskakor blir det, kan ju inte bli annat än gott med dessa ingredienserna!
Jag använde som ni ser "Noblesse Apelsin". Jättegott, men man kan ju såklart även ta den "vanliga".





Degen är klar och ska nu rullas till kulor.....




...lägg dem i formarna och tryck i en dumle i varje.
Grädda i 10-12 min.




Lägg på en Noblesse direkt när kakorna kommer ut från ugnen.





Klara!! Måste nog......




.....smaka lite..... OH MY GOD!!! Sååååå goda!!! :P





Tänk att så lättgjorda kakor kan bli så löjligt goda!!!








Förra Söndagen åkte vi tillsammans med två av Mollies kusiner till Skånes Djurpark.
Av alla de gångerna vi har varit där förut så har det ALLTID börjat regna.... :(
Såklart var det inget undantag denna gången!! Men vi hade ändå tur för vi hittade en jättebra plats
under ett träd som dessutom hade bord och grillplats så vi passade på att fika medans regnet drog förbi!






Kusinerna "Tripp, trapp, trull" kollar in getterna.





Kaninerna var ju också väldigt populära!!
Jag bara väntar på att Mollie ska börja tjata om att få ha en egen kanin.....




Grillad korv är ett måste när man är där.



Och här har vi den utomordentligt duktiga grillmästaren!!




Efter korvgrillningen fick vi springa till ponnyridningen eftersom dom stängde lite tidigare.
Vi hann precis!!
Mollie står beredd med betalningen för den "stora rundan" som hon ska rida.





Så stolt och duktig var hon!!!
Mitt hjärta! ♥




Och på kvällen däckade hon totalt!!  :D





Hoppas ni haft/har en trevlig helg!
Själv är jag Golfänka idag och då ska vi passa på att åka och hälsa på mina föräldrar.





Ha det bra!/Åsa.






Kommentarer
Postat av: Filibabba

Åh vilka goda kakor! Ska testa det där nån gång :)

2010-09-05 @ 15:55:27
URL: http://www.filibabba.bogg.se
Postat av: I Nadjas kök

Jösses så goda de ser ut! Tack för receptet, den tar jag mer än gärna med mig.

2010-09-06 @ 15:17:17
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Viola

Mums, jag har gjort dessa för länge sedan - men då med center istället för Dumle, måste pröva idag..Passar ju, då man fyller år imorgon :=)

2010-09-06 @ 15:56:38
Postat av: Camilla K

De där kakorna brukar jag också baka och de är suveränt goda!



Jag ska faktiskt laga mat från din blogg två dagar på raken nu har jag tänkt..återkommer om resultaten! :)



Så söt hon är er lilla skrutta..helt slut efter djurparksbesök och ponnyridning! :)

2010-09-06 @ 16:35:25
URL: http://camillak.com
Postat av: Matbloggen



Vilka goda dumlekakor !!

Detta receptet måste jag verkligen testa!! :)

Postat av: Veronika

Vilka jättefina recept! Vill testa alla bums!! :-)

Jättebra med alla pedagogiska bilder så man fattar hur man ska göra!

Bra gjort!

Mvh,

Veronika

2011-12-28 @ 20:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS