') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KOLARUTOR MED MJÖLKCHOKLAD!


När jag såg detta receptet hos Jenny på MATBLOGGEN blev jag helt såld!!
Jag bara längtade tills jag kunde baka dom....och igår blev det av. :D
Väldigt lättgjorda och goda som sören!
Jag skulle nästan vilja kalla dom godiskakor.
Dessa skulle även lätt pryda sin plats på gottebordet till jul.
Om ni börjar baka nu så har ni något riktigt gott till fikan/soffmyset i kväll!






Detta behöver du till botten:



75 gram smör
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
2 dl havregryn





Kolafyllningen: 



50 gram smör
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vispgrädde

Garnering:
200 gram Marabou mjölkchoklad eller annan choklad





Så här gör du: 




1. Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret, och blanda i de övriga ingredienser till kakans botten med det smälta smöret,  rör ihop till en deg.



2. Platta ut degen i en ungssäkerform. Jag använde en fyrkantig form från ikea som är 20×20 cm.
Men det går även bra i en rund form som är ca 20 cmØ
Grädda i mitten på ugnen i ca 10 minuter.


3. Smält smöret i en kastrull, och häll i grädde och sirap - låt sjuda upp och koka tills kolan blivit lagom seg, ca 15-20 min. Gör kulprovet om du är osäker.


4. Fyll sedan pajskalet med kolan, och medan det svalnar lite så smälter du chokladen till garneringen över  ett vattenbad.
Bred sedan ut den smälta mjölkchokladen över kakan.
När den svalnat kan du dela den i så stora bitar du vill ha.







Bottnen är ihoprörd och utplattad i min nya form från Ikea, den visade sig vara perfekt till detta!




Kolasmeten håller på att koka ihop, detta tar ca 15-20 min.




Häll kolasmeten ovanpå bottnen och låt den stelna lite.




Under tiden delar man denna i små bitar......




.....och smälter över vattenbad.
Bre sedan ut chokladen över kolan.
Låt kallna så att chokladen stelnar.




Skär i rutor.




Ät och njut!!!!!  :P










Idag ska jag och Mollie på kalas igen, samma kalas som vi gick på förra Lördagen!
Det visade sig att jag tagit fel på dag så där stod vi utanför en väldigt förvånad familj....ha,ha!!
Sådan tur var så hade dom tid att bjuda på lite fika så lite "kalasande" blev det ändå.
Men som sagt, IDAG är det den riktiga dagen och Mollie ser redan framemot att få ta på sig finklänningen igen.





Presenthandling till födelsebarnet förra Lördagen.
Då blev det denna klänningen.....





.....en underbar prinsessdröm som Mollie fått av några bekanta.
Inköpt i Usa.




Idag blir det dock en annan kreation och hon dansar just nu runt i den.... :D
Bilder kommer senare.



Haa en trevlig helg!!/Åsa.




Kommentarer
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Vilka smaskiga kakor, nästan lite Twix/Raider-varning verkar det som.

2010-08-28 @ 13:28:28
URL: http://www.annsann.com
Postat av: allice

hahaha, du e för snurrig. Ha en underbar helg iaf.

2010-08-28 @ 15:24:07
Postat av: Therese

Riktiga godiskakor, man måste ju bara gilla dom, choklad och allt..

2010-08-28 @ 19:43:37
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: I Nadjas kök

Vilken liten söt princessa! Som ur en saga :D



...o kakan verkar vara helt galet god...den hamnar i min prova på pärm direkt...

2010-08-28 @ 20:22:52
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Malin

Vilka kakor! Verkar supergoda :)

2010-08-28 @ 23:09:06
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Matbloggen



Hej Åsa! :)



Visst är de goda - nästa onödigt goda :)



Ha en fin söndag!!



// jenny

Postat av: Elin

Dessa måste jag definitivt göra. Såg riktigt goda ut, mycket godare än mitt snickersgodis jag brukar göra till jul skulle jag gissa på! Blir kanske dessa detta år istället!

2010-08-29 @ 12:04:23
URL: http://thime.blogg.se/
Postat av: Pernilla

såna här brukade vi baka hemma när jag var liten och då kallade vi dem för "raider"-kakor, men nu har ju raider bytt namn till twix så jag antar att vi skulle kalla dem twix-kakor idag ;) men riktigt, riktigt gott är det!

2010-08-29 @ 13:49:10
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Tack för kommentaren om mina macarons. Klart att du ska testa, börja med en halv sats så är det inte så mycket som går åt skogen.. =) Mitt största problem första gången var att de var svåra att få loss från pappret annars var det a piece of cake.. =)



Kul att läsa bland kommentarerna här att de kallade kakan för Raiderskaka, då var jag inte helt fel ute...

2010-08-29 @ 22:28:58
URL: http://www.annsann.com
Postat av: litenfotofantast ♥

Hej! Måste bara säga att jag tycker om din blogg, jag är så sugen att testa alla recept, det bara vattnas i munnen ... haha :)

2010-08-31 @ 16:15:43
URL: http://litenfotofantast.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hm. Tom jag skulle nog gilla en bit av dom där kakorna... .o)



Tack för dubbelkalasandet, det gjorde inte Nicolina ett dugg :o)



kram



ps, har skickat dej receptet på dajmkakorna på FB :o)

2010-08-31 @ 18:45:23
URL: http://lackerheter.bloggsida.se
Postat av: Carita (Isaacs mamma)

Gjorde dessa igår och dom blev väldigt mumsiga!Kolan blev dock liiite väl hård! Tonåringen sa att det smakade jul! Knäckvarning alltså! :-)

2010-09-02 @ 07:56:31
Postat av: Elin

DU ÄR MIN GUD!! Nya favvobloggen!

2010-09-04 @ 16:34:23
URL: http://elinlisamathilda.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Oh vad gott det där såg ut. Kanske ska man spara receptet till i jul....

2010-09-04 @ 21:18:59
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Elin:

TACK vad snällt sagt!!

Det ger mig verkligen inspiration till att fortsätta blogga! :D



Sv. Marie-Louise: det tycker jag absolut du ska göra!

Kommer bli succé!



Tack för era kommentarer!

Mvh Åsa.

2010-09-05 @ 10:48:53
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Carolina

Den där godiskakan ser alldeles för god ut för att låta bli att prova....tar med mig receptet hem, har en känsla av att de kommedr bli en hit!

2010-09-07 @ 20:02:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS