') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

EN HELT VANLIG, KLASSISK PANNACOTTA!!


Jag är medveten om att det här inte är något "nytt" recept. 
Men jag lägger ändå upp det till alla er som faktiskt aldrig gjort en Pannacotta själv och tror att det är svårt. (Som min lillasyster tex.... :D )
Den här klassiska Pannacottan med smak av färsk vaniljstång är något av det godaste jag vet i dessertväg! Annars finns det ju mängder med olika smaksättningar man kan variera sig med som, kaffe, vit choklad/mjölkchoklad, hallon....ja listan är lång. Men jag föredrar ändå den här.

Att många tror att den är svår att göra har antagligen med gelatinbladen att göra.
Jag var likadan förr och blev nästan nervös så fort jag gjorde ett recept med gelatin eftersom jag hört att det "är så svårt att få bra".
Men glöm det!
Denna kan ni INTE misslyckas med!







Det här behöver du till ca 4 glas:



4 dl vispgrädde
½ dl strösocker
1 vaniljstång
1½ gelatinblad



Gör så här:


1. Börja med att blötlägga gelatinbladen i kallt vatten.


2. Häll upp grädden i en kastrull, tillsätt sockret.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur alla fröna och lägg dessa i grädden.
Lägg även i den urskrapade vaniljstången.


3. Låt grädden koka upp och ta den från värmen.
Krama ur gelatinbladen och lägg ner dom i den varma grädden.
Rör runt hela tiden .


4. Sila grädden. Häll upp på snygga glas eller skålar.
Ställ i kylen minst 4 tim eller tills pannacottan stelnat.



Dekorera med valfria bär eller frukt.








Koka upp grädde, socker vaniljstång + frö.
Ta kastrullen från värmen.....





......krama ur gelatinbladen och lägg i dom i den varma grädden.
Rör om så att dom löser upp sig ordentligt.




Sila gräddblandningen.
Häll upp på glas eller i skålar.
Ställ kallt i minst 4 tim eller tills det stelnat.





Dekorera med goda bär.










Handen på hjärtat nu allihopa...hur många har inte gjort Pannacotta för att ni trodde det var svårt??









Kommentarer
Postat av: Jenny matblogg

Pannacotta är verkligen bara såå gott!! :)



hi hi ..... Och första gången jag skulle göra pannacotta trodde jag också att det var svårt :)



Postat av: Elin

haha, med handen på hjärtat åt jag pannacotta för första gången i mitt liv i höstat, måste vara sist i världen =)

men har inte testat att göra ännu men blev verkligen sugen nu! tack för all matinsperation,

2010-08-10 @ 22:38:03
URL: http://thime.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej! Mycket bra blogg måste jag säga. Jag fick nytt recept på pannacotta som slog den "vanliga" med storm... Man köper Multisocker (det är som vanligt sócker å man behöver inte ha gelantin"! Å så riktig vanlij, o grädde.. snabbt å enkelt, receptet står på Multisockret.

2010-08-11 @ 08:16:13
Postat av: Sabina

Byt ut sockret mot brun farinsocker istället så blir den ännu godare :=)



Sabina

2010-08-12 @ 11:31:19
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Emma och Sabina: Tack för tipsen!!

båda kommer att testas! :D

2010-08-13 @ 12:49:21
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: leila

Jag har aldrig ätit panacotta men alltid velat smaka och göra själv. Kanske törs jag ge mig på det nu :o) tack för tipset

2011-03-06 @ 16:10:15
URL: http://ladyley.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS