') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LEN, KRÄMIG, MJÖLKCHOKLADBRÜLÉ


För ett par år sedan fick jag förmånen att få laga mat med kockarna på Sofieros Slott i Helsingborg.
Det var en leverantör på jobbet som ordnade detta.
Det var otroligt roligt och lärorikt!

Maträtterna innehöll mestadels lammkött, och jag är egentligen ingen "fan" av det men detta var så vällagat och gott.
Men det som verkligen gjorde intryck på mig var den UNDERBARA desserten!!


Jag har alltid trott att jag inte gillade créme brülé......men oj så fel jag hade!
Det var så in i bombens gott, och faktiskt inte ett dugg svårt att göra.
Sedan dess har jag gjort detta flera gånger och jag blir lika överrumplad av hur gott det är varje gång.... :P


Jag fick en gasolbrännare av Peter i Julklapp, dom finns att köpa i tex Duka butikerna och är inte så fasligt dyra.

Man kan också "bränna av" sockret  under grillelementet i ugnen.

Vill ni imponera på gästerna vid nästa bjudning så gör denna!!
Kom bara ihåg att göra puddingarna dagen innan för bästa resultat och bränn av dom precis innan servering.
















Det här behövs till 4-6 formar:




2½ dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl socker
5 äggulor
30 g lite "finare" mjölkchoklad tex Marabou premium
½ vaniljstång







Gör så här:



♦ Mät upp grädde och mjölk i en kastrull.
Dela vanijlstången och skrapa ur fröna.
Tillsätt både frö och stång i gräddmjölken.
Låt koka upp.





♦Rör äggulorna med sockret, slå den varma gräddmjölkblandningen över.




♦Tillsätt den finhackade mjölkchokladen och rör så att chokladen smälter.



♦Sila blandningen och häll upp i portionsformar.
Sätt i en djup långpanna som är fylld till hälften med vatten.



♦Baka av i 125º i 30-40 min eller tills crémen "stannat".
Tar du ut den för tidigt blir den "lös".




♦Låt svalna och sätt sedan i kylen över natten.



♦Inför servering: Strö på råsocker eller rörströsocker opch karamellisera toppen.
Antingen med en gasolbrännare eller under grillelementet i ugnen.
Passa noga så att det inte blir bränt!












Använd en lite finare choklad till detta receptet.
Jag hade denna, annars går det bra med en madagaskar/manjari choklad.










Det blir så gott med äkta vaniljstång i .........











              


Formarna ska bakas av i vattenbad tills crémen "stannat.

Låt sedan svalna och ställ kallt till dagen därpå.









            


Strö över sockret och bränn av med en gasolbrännare.
Passa så att det inte bränns!

Sedan är det bara att NJUTA!!  :P











Så här gick det hos Frisören med Mollie:





När vi kom dit så skulle ju pappa klippa sig först så att hon skulle förstå att det inte var farligt.

Men hon ville inte alls stanna där inne.....
Hon ville ut till sin vagn som stod parkerad utanför.
Så när det var hennes tur slutade det med att hon fick sitta i vagnen och bli klippt!


Och det var väl ok tyckte hon, men när luggen var färdig så räckte det!
Då ville inte hon inte mer trots alla möjliga mutor....

Så vi avbröt där och hon blev "belönad" med en färgprick i luggen.
Vilken färg tror ni hon valde.....?

Rosa såklart!!


Brås på sin mamma.......

Jag tror nog att det går bättre nästa gång för då känner hon igen miljön och frisören som var
mycket bra och påhittig!







FÖRE:


















Under tiden:




















EFTER:
















Hoppas att ni alla har en skön Söndag!!



Kram Åsa!






















Kommentarer
Postat av: Christel Hansson

Vilka fina bilder på Mollie.Pussa henne från Moster

2009-09-06 @ 13:05:59
Postat av: modellmini ♥

Hej Åsa!



Gjorde "dina" nougatgömmor igår men de blev inte alls sådana där platta som dina... undrar om inte har du har glömt någon ingrediens (vätska?) i receptet eftersom degen blev väldigt smulig, bara som småsmå smulor... ????



Hälsn, modellmini

2009-09-07 @ 11:52:22
URL: http://modellmini.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Gu så gott. Du är duktig på detta här med gottigheter! :)

2009-09-07 @ 15:53:27
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad lyxigt att äga sin egen gasolbrännare! Mumsig brulée!

2009-09-07 @ 19:03:30
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Men så gott! Ser verkligen proffsigt ut!



Nadja



PS! Jösses vad söt din dotter är!

2009-09-08 @ 09:51:21
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Älskar verkligen creme brulee, men jag har faktiskt bara gjort den vanliga varianten. Jag som älskar choklad måste ju bara testa detta.



Elias är inte impad av frisören och Tilde har inte varit där än men det är snart dax.

Söt Mollie blev med lugg.



Ha en toppendag!

2009-09-08 @ 11:00:30
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Mia Persson

Efterätten blev jättegod, tack för lånet av kopparna

Mia

2009-09-13 @ 08:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS