') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MAKARONIGRATÄNG CHEDDAR CHEESE!!


Åh...vilken god "vardagsrätt" vi åt häromdagen!!
Och det kan vi tacka Mollie för.Hon hade nämligen stoppat ner 2 påsar av riven cheddarost i sin vagn när vi var och handlade. Och det var väääldigt viktigt att vi skulle ha dom!!
Och som den "curlingmamma" man är så gav jag efter. ;)


Så då stod jag där och funderade på vad jag skulle göra med dom och så blev det denna rätt.
Jättegod !!
Mollie älskade det och vi vuxna också för den delen....
Jag hade bacon i ,men man kan ju ta vad man har hemma tex. kassler, korv, eller skinka.










Det här behöver du till en stor form ca. 6 pers:



Kokta makaroner (3- 400 g "torra") Eller annan pasta...
 3 pkt strimlad bacon
1 stor hackad purjolök
1 hackad röd paprika
5 dl minimatgrädde eller annan grädde
2 dl mjölk
1-2 msk Worcestersås
300 g riven cheddarost (amerikansk typ) ca 1 ½ påse
vitpeppar,vitlökspulver,salt
ströbröd till gratinering




Gör så här:

Koka makaronerna och låt dom rinna av.
Häll dom i en stor ugnsfast form.
Stek baconen i en stekpanna så att dom får färg,men inte knapriga.
Häll baconen i ett durkslag, så att överflödigt fett försvinner.

Häll grädden i en kastrull och låt koka upp.Tillsätt osten och låt den smälta ner.
Späd med mjölk till önskad tjocklek.Tillsätt worcestersås och kryddorna.

Blanda ner bacon,purjolök och paprika ibland makaronerna och rör om.
Häll över såsen och låt den rinna ner i botten."Luckra" upp lite med en gaffel om det behövs.
Strössla till sist över lite ströbröd.

Grädda i ugnen i 200º i 15-20 min.






Jag brukar hälla baconen i ett durkslag så att det inte blir så "fettigt"





Lite grönt  (och rött !) passar bra i gratängen......





Den här osten tyckte Mollie vi skulle ha. Och det visade sig vara ett mycket bra val!!







Härligt gul-orange färg får ostsåsen.....






Nu ska den gräddas i 15- 20 min i 200º......








.....då blir den så här fin!



Till detta gjorde jag en sallad med strimlad vitkål,morötter och rödlök som jag blandade med en vinägrett smaksatt med italiensk salladskrydda.



Fräscht!!




Denna rätten tror jag att era små kommer älska!









"Mollie uppdatering" :



Mollies ena dagisfröken kom
förbi med en present från hela avdelningen
igår. Gissa om hon blev glad!

Nu slipper hon det tjocka förbandet och ska bara ha skydd när hon sover och är ute.Där emellan ska vi smörja,smörja,smörja.
Men det blir bättre för varje dag.



Smaklig måltid!









Kommentarer
Postat av: Christina

Det lät riktigt gott! Och enkelt. Det gillar jag.



Visst är det svårt att motstå när de stoppar ner saker i korgen eller vagnen. Tova och jag var och handlade idag och då skulle hon absolut stoppa ner såna där tjocka pepparkakor. Jag tror inte att hon kommer att äta dom, men jag var ju "tvungen" att köpa dom.



Så gulligt av dagis att ge Mollie en present! :-)

2009-05-19 @ 16:53:13
Postat av: Carro

Vad härligt att läsa att det går framåt :)

Och så rart utav dagis att komma förbi med en present sådär. Passar henne bra då hon ser ut som ett solsken :)

2009-05-19 @ 18:15:14
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vad skönt att höra att Mollie blir bättre och bättre.



Pastagratänger är ju så gott och eran variant ser ju toppengod ut. Vilken duktig tös att inspirera mamma så.



Ha en bra kväll!

2009-05-19 @ 19:13:22
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Starmama ♥

Vad jag tänker på Er! ♥ Hoppas hon läker finfint nu !!! Vilken söt Fifi, förstår att den var uppskattad! Vilka gulliga dagisfröknar Ni har!



KRAM! ♥

2009-05-19 @ 19:27:25
URL: http://starmamasdagbok.blogg.se/
Postat av: Jasmine / Unga Morsan

Oj vad mycket jag har missat här! Stackars Molly, skönt att höra att det är på bättringsvägen iallafall. Roligt att hon övertalade dig att köpa osten, Aurora är likadan, haha.. :)

2009-05-19 @ 19:44:30
URL: http://www.ungamorsan.se
Postat av: Jasmine / Unga Morsan

*Mollie menade jag ju givetvis. Har en kompis som heter Molly, så det är därför jag skriver så av ren vana..

2009-05-19 @ 19:45:59
URL: http://www.ungamorsan.se
Postat av: Starmama ♥

Tack för din gulliga kommentar! Jag köpte mig en Guess väska (och plånbok så klart :-D) fr Silja Line i somras. Jag har även en klocka fr Guess som jag använder dagligen, älskar också Guess!



KRAMIS! ♥

2009-05-19 @ 20:39:11
URL: http://starmamasdagbok.blogg.se/
Postat av: Christel

Moster tycker att du är jätte duktig o alltid så sprudlande glad Mollie.Fast du får va med om så mycket just nu.Moster tänker på dig.Till er Åsa o Peter vill jag bara säga att ni är två är toppen.

2009-05-19 @ 21:29:12
Postat av: Therese

Vad skönt att se att det går framåt för lill jäntan..

Kul att dagis kika förbi med paket, då blev hon väl glad..

Den där pastagratängen är nog nått som skulle passa hemma hos oss..

Trevlig helg önskar jag er

2009-05-19 @ 21:30:09
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Christel

Moster tycker att du är jätte duktig o alltid så sprudlande glad Mollie.Fast du får va med om så mycket just nu.Moster tänker på dig.Till er Åsa o Peter vill jag bara säga att ni är två är toppen.

2009-05-19 @ 21:31:08
Postat av: Anna

Vad skönt att Mollie mår bättre!

Pastagratängen ser riktigt mumsig ut! Visste inte ens att det fanns riven cheddar, jag brukar riva osten själv. Ibland brukar jag köpa cheddarskivor (såna som man har till hamburgare). De kanske man också kan använda.

2009-05-19 @ 22:23:48
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Lycka till med Mollies tillfrisknande..maten ser superb ut!

Trevlig helg på er:)

KRAMIS

2009-05-20 @ 16:55:51
URL: http://www.birran6.com
Postat av: bakmammorna

Vad skönt att höra att hon mår bättre!! Maten såg jättegod ut- perfekt rätt för alla i familjen. Min lillskrutta älskar ost så det kan nog bli en hit :-)

2009-05-20 @ 19:26:05
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: åsa - hello sugar!

har inte varit inne på din blogg på ett tag så jag läste nyss att mollie brännskadat sig, usch då! skönt att höra att hon är på bättringsvägen. och att få present brukar ju alltid muntra upp!



mmm, jag älskar mac'n'cheese. :)

2009-05-20 @ 20:26:19
URL: http://hellosugar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS