') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

RETRO:QUICHE LORRAINE OCH PRINCESSGRODOR!!


Igår blev det en riktig gammal klassiker som jag i och för sig inte ätit på år och dar....nämligen: Quiche Lorraine eller som vi säger i Sverige: Ost & skinkpaj.

Skulle väl gissa att det var på 70-talet den slog igenom och blev så populär.
Jag "moderniserade" min genom att byta ut hälften av vetemjölet i pajdegen till grahamsmjöl.
Kändes lite nyttigare då också.
Peter som annars inte är så förtjust i paj gav den högsta betyg.:D





En riktig retromåltid..........



På tal om retro så har jag ganska nyligen varit på Me & i party.
Me & i är ett företag som säljer barnkläder via homepartys.
Dom har mycket 70-tals mönster men i lite modernare version.
Jag köpte en ursöt klänning till Mollie med stora princessgrodor....
Sä här såg den ut:




Denna skulle jag lika gärna kunnat haft när jag var liten, fast i gult och brunt då...;)



En annan sak jag fastnat för på senare tid är 70- talsmönster på porslin,jag blir så nostalgisk!
Gissa hur glad jag blev när jag hittade denna skålen från JIE keramik på loppis för 30 kronor!




Denna används flitigt just nu..!



Någon som känner igen sig eller bryr ni er inte alls om "nostalgiminnen"?



Här kommer i alla fall receptet på pajen:


Pajdeg:

200 g smör
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1-2 msk kallt vatten


Fyllningen:

300 g rökt skinka
15 cm purjolök
3-4 dl riven lagrad ost (jag använde grevé)
3 ägg
3 dl mjölk
salt, peppar


Börja med pajdegen.Skär smöret i kuber,blanda ner mjöl och vatten och arbeta ihop till en deg.
Låt vila i kylen en stund.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 10-15 min i 200 grader.

Strimla skinka och purjolök.
Fräs i lite matfett i en stekpanna till löken blivit mjuk.
Blanda ägg och mjölk till äggstanningen.

Fördela skinka,purjolök och riven ost i pajskalet.Häll på äggstanningen.

Grädda pajen i 175 grader i 25-30 min eller tills den fått fin färg och är genomvarm.




Jag brukar fräsa lök och skinka först,tycker smakerna kommer fram bättre.





Tadaaa.....nu är maten färdig!



Smaklig måltid!









Kommentarer
Postat av: Birgitta Regander

Guud vilken söt tunika/klänning!! Jag brukar också gå på deras party, de har så fräcka färger och mönster! Ost och skinkpaj är ju aldrig fel och lite lustigt..jag hade planer på att göra det till kvällsmat idag..har skinkan i kylen! Själv är jag förkyld och dann, hoppas ni mår bra iaf!

Ha en fin dag!

KRAMAR

Birgitta

2009-03-25 @ 08:45:36
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Birgitta!

Ja,det var faktiskt lite lustigt!!Inte varje dag man gör denna pajen precis...Här är allt bra,peppar,peppar.....

Hoppas du frisknar till snabbt!!



Mvh Åsa!

2009-03-25 @ 14:26:55
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS