') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MJUK PEPPARKAKA MED LENT OCH KRÄMIGT APELSINTÄCKE!


Julbaket fortsätter.......
Denna gången blev det en otroligt saftig och smakrik pepparkaka som toppades av ett täcke med cream cheese och apelsin.
Supergott!
En kaka som platsar på alla tillställningar nu till jul.















Det här behöver du:




Kakan:


100 g smör
1 påse pepparkakskryddor
1 dl gräddfil eller filmjölk
½ dl lingonsylt
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
2½ dl vetemjöl





Apelsintäcket:                                                 Dekoration:

50 g smör                                                        Silverkulor
3 dl florsocker                                                 Pepparkakor
200 philadelphiaost                                        
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 stor apelsin
saft av en ½ apelsin







Gör så här:




1. Sätt ugnen på 175º.
Smält smöret tillsammans med pepparkakskryddan.


2. Rör ner lingonsylt och gräddfil i kryddsmöret.


3. Vispa ägg och socker fluffigt och vänd ner mjölet, bikarbonaten och vaniljsockret.


4. Tillsätt smörblandningen och häll smeten i en smord bröad form.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-45 min.
Prova med en sticka.


5. Låt kakan svalna och gör under tiden apelsintäcket.


6. Smält smöret och blanda i övriga ingredienser.
Låt krämen svalna och bred eller spritsa sedan ut den över den kalla kakan.
Dekorera med silverkulor och pepparkakor.













När man smälter smöret tillsammans med pepparkakskryddorna kommer smakerna fram mer.














Den här kakan var en av de saftigaste jag ätit, och den höll sig så i flera dagar!
Om den nu inte blir uppäten direkt vill säga...... ;)











Apelsinsmaken "gifter" sig fint med pepparkakan!













Spritsa på krämen och dekorera med några silverkulor och pepparkakor.

Färdig!!!








I Helgen provade jag en "ny" glögg.
Jag brukar annars vara så tråkig att jag ALLTID köper Blossa, men efter att ha läst om Snälleröds glögg i tidningen och sett att den fått bra omdöme i glöggtesten var jag nyfiken på att prova.

Och den var MYCKET god!!
Kommer inhandlas fler gångar kan jag säga.
Och att den dessutom var ekologisk gjorde ju inte saken sämre..... :)











Klart godkänd! :P














Lite info..........









Är ni också så som jag, "snöar" in på gamla traditioner och köper samma varje år??











Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Vilken urtjusig mjuk pepparkaka! Verkligen superfin.

2009-12-08 @ 12:38:00
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Allice

Jobbiga lilla jag. Måste det vara lingonsylt i??? Annars såg den supergod ut. Ställer gärna upp som testpatrull..hahaha

2009-12-08 @ 15:57:13
Postat av: Anonym

Jisses vilken smaskig kaka, så himla fin den blev..

Törs man skära i den tro?

Men du en fråga, lingonsylt i? blir det bra..

Mvh

Växelhäxan från norrland

2009-12-08 @ 16:43:36
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Allice och Therese:



ABSOLUT kan man ha lingonsylt i!!

Det blir saftigt, men den det är inte så att man verkligen känner smaken.

Våga prova!



Mvh Åsa.

2009-12-08 @ 17:29:16
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: My

Har fått för mig att jag inte gillar mjuk pepparkaka, men det här såg ju riktigt gott ut - är nog värt att testa!! :D

2009-12-08 @ 18:46:34
URL: http://mizie.blogg.se/
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Vilken jättefin kaka! Nyskapande med apelsintäcke på den mjuka pepparkakan, jag bliv sugen på att prova!

2009-12-08 @ 20:11:56
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Karin/Rosa maränger

Verkar jättegod och mkt vacker också, en bra kombination =).



Ska spara recept och göra den innan jul.

2009-12-08 @ 21:03:39
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Strålande snygg smaskig kaka! Jag har en ask philadelphia i kylskåpet. Måste verkligen baka något med god frosting snart. Det är ju motiverat att baka den här kakan, julig och allt!

Appråpå glögg! Jag älskar Blossas alkoholfria! Har provat ett otaligt antal olika sorter och håller fast vid att Blossas ändå är godast! Näst därefter kommer Kiviks Varm & Kall som egentligen inte är en glögg utan en kryddad äpplemust. God den också! Rekommenderas!

2009-12-08 @ 21:52:14
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Stina

Men oj vilken fin blogg jag hittade nu :)



Denna kaka ser juh riktigt smarrig ut. Måste testa den så här innan julen :)



Trevlig jul och ett gott nytt år på dig ;)

2009-12-08 @ 22:57:42
URL: http://tulipansbakverk.blogspot.com/
Postat av: åsa - hello sugar!

vilken fantastiskt fin pepparkaka! och så gott!!! tack för glöggtipset, ska testa snälleröds nästa gång! jag brukar vanligtvis alltid köra på säkra kort och köpa blossa.

2009-12-09 @ 10:54:34
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Ulrika

Undrar vad du hade för form till en fina pepparkakan? Långpanna? "vanlig! kakform?

2009-12-09 @ 12:42:13
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Ulrika: jag hade en vanlig rund springform med löstagbar kant.

När kakan var färdiggräddad så skar jag av kanterna så att den blev fyrkantig istället.

Roligt att variera sig lite.... ;)



Mvh Åsa.

2009-12-09 @ 17:17:52
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Sanna

Ser riktigt härlig ut! Snyggt det blir av en sprits också :)

2009-12-09 @ 17:29:19
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Hejsan! Ska man verkligen smälta smöret till frostingen? Ska genast testa att baka denna kaka till fikat :D

Tack tack! Ha det gott kramar

2010-12-20 @ 08:26:17
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Kajsa: Japp man ska smälta smöret! :D



Mvh Åsa.

2010-12-21 @ 11:01:12
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS