') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KLASSISK NEW YORK CHEESECAKE!!


Oj,oj vad mycket kakrecept det blivit på sista tiden.... :D. Alltså vi äter faktiskt inte så mycket egentligen det är bara det att det varit mycket kalas, klädpartyn och andra bjudningar.
Så vi äter faktiskt MAT härhemma också! ;)

Den här cheesecaken tog en fd. arbetskamrat med och bjöd på jobbet för väldigt länge sedan, närmare bestämt 15 år! Jag föll som en fura och sedan dess har jag bakat den massvis med gånger!
Jag har kommit fram till att den är allra godast att dekorera med blåbär. Frysta går utmärkt!
Om man vill ha den riktigt hög och fin så kan man ta 1½ sats av fyllningen, tänk bara på att gräddningstiden blir något längre då.








Det här behöver du till ca 8-10 bitar:


Botten:



15 digestivekex, gärna McVities eller Göteborgskex.
2 msk strösocker
2 krm malen kanel
75 g smör





Fyllning:


400 g Philadelphiaost
1 dl socker
3 ägg
rivet skal och saft av 1 stor citron
1 krm salt





Täcke:


3 dl gräddfil
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker






Gör så här:




1. Sätt ugnen på 175º. Smält smöret till botten. Krossa kexen till finstötta smulor.
Tillsätt socker och kanel och det smälta smöret. Blanda allt väl och tryck ut i en form med löstagbar botten. Ställ formen i kylen så länge.


2. Vispa samman färskosten, sockret och saltet. Tillsätt rivet citronskal och äggen.
Vispa till en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda i ugnen i ca 25-30 min.
Den ska "gunga" i mitten.
Ta ut kakan och gör "täcket".



3. Rör samman gräddfil, socker och vaniljsocker.
Bred över kakan.
Stäng av ugnsvärmen och sätt tillbaka kakan i ugnen. Låt stå i 5 min.


4. Ställ kakan i kyl och låt den svalna helt innan den avnjuts.
Det bästa resultatet får du om du bakar 1 dygn i förväg.








Bottnen är förberedd och skall svalna av i kylen en stund.




Vispa ihop alla ingredienserna till fyllningen......





....och grädda i ca 25-30 min. Kakan ska "gunga", den stelnar sedan i kylen.




Himla gott är det!!!
Inga krusiduller, bara en "vanlig" cheesecake....











Passar även på att tipsa om andra Cheesecakerecept jag har här på bloggen som även dom är väl värda att testa!










APELSINCHEESECAKE MED PEPPARKAKA!







DAIMCHEESECAKE!!





JORDBUBBSCHEESECAKE MED VIT CHOKLAD!






Hoppas ni alla får en riktigt bra vecka!!/Åsa.




Kommentarer
Postat av: annicka

Åh, vad alla såg smarriga ut. Jag får nog baka en till helgen.Tusen tack för all inspiration du ger här på bloggen!!

2010-09-20 @ 21:02:48
Postat av: Matpolisen

Man kan aldrig ha för mycket kakor och bakelser. Jag brukar göra i ordning små paket och påsar med godsaker som folk som kommer på besök kan få. Det är alltid uppskattat.

2010-09-21 @ 09:47:37
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Charlotte

Ser fantastiskt gott ut, men har du testat Lailas New York Blueberry Cheesecake? Den är galet god!

2010-09-21 @ 09:49:19
URL: http://vinomat.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Jag har samma recept sedan jag var utbytesstudent i USA för en massa år sedan och jag håller med - det är den GODASTE cheesecake som finns. Har bakat den massor med gånger. Och även gjort 1½ sats av fyllningen när jag vill att den ska bli hög och fin ; )

2010-09-22 @ 18:59:33
Postat av: Matbloggen

Så mycket GOTT!! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS