') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KYCKLING MARENGO.....IGEN!


God förmiddag allihopa!
Här har dagen startat med en välbehövlig sovmorgon ända till kl 8!!
Idag är våra planer att åka till Mekonomen och bli fattiga på en massa bildelar som besiktningsmannen sa att vi behövde byta. :(
Lägga pengar på bilar är nog det tråkigaste jag vet...allt är så himla dyrt!
Fast å andra sidan så skulle jag aldrig vilja vara utan bil.
Men det kanske är något kvinnligt det där att ha sån motvilja att lägga pengar på bilen?
Eller vad tycker ni?


Receptet ni får idag har jag lagat när jag gick restaurangkursen. SUPERGOTT!!!
Jag har sedan tidigare ett annat recept på Kyckling Marengo som ni hittar HÄR.
Jag måste dock tillägga att recetet idag var godare.
Den här rätten passar dessutom alldeles utmärkt att bjuda många på.



Tips nr 1: Vill du inte stycka kycklingen själv finns det färdiga delar att köpa.


Tips nr 2: Har du styckat kycklingen själv och har gott om tid när du ska laga detta så kan jag rekommendera att koka egen buljong på skrovet från kycklingen som du sedan tillsätter i grytan.
Blir såååå mycket godare och är inte svårt alls!










Det här behöver du till 4 pers: 



1 Stor kyckling
ca 50 g smör att bryna kycklingen i
250 g champinjoner
250 g smålökar
½-1liter hönsbuljong,egen eller från tärning
Ca 1 dl tomatpuré, smaka dig fram
2 vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
salt och vitpeppar







Om du kokar egen buljong på kycklingskrovet behöver du även:


• Rotselleri i tärningar
• Klyftad gul lök
• Morot i tärningar









Så här gör du:



1. Stycka kycklingen i 8 delar. Om du vill kan du ta bort skinnet.
(Ska du ska göra egen hönsbuljong så lägg nu över kycklingskrovet i en stor gryta och fyll på med vatten så att det gott och väl täcker.
Lägg i löken och rotgrönsakerna och låt koka ihop i ca 40-50 min.
Sila buljongen.)




2. Bryn kycklingen runtom ordentligt i smöret.
Krydda med salt, peppar och paprikapulver.



3. Lägg över i en kastrull och vispa ur stekjärnet med lite vatten och häll över.



4. Bryn champinjoner och smålök i lite smör och lägg sedan över i grytan med kycklingen.



5. Tilsätt tomatpuré, vitlök och buljong så att det täcker och låt småkoka tills kycklingen är färdig.



6. Red ev av grytan innan servering .







Servera med kokt ris.






Hoppas ni har en trevlig Lördag!/Åsa.












































Kommentarer
Postat av: Emmy

Oj, det var länge sedan vi åt. Det är så gott. Brukar toppa min med skalade räkor.

2010-11-13 @ 14:52:08
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Camilla

Hej Åsa!

Måste bara berätta för dig att jag såg dig på City Gross i lördags eftermiddag men jag blev för överrumplad för att säga hej.

Eftersom jag kände igen Peter så förstod jag att det var dig jag såg och tyckte att det var kul.

Blev så nyfiken på om du skulle lägga ut receptet på maten för jag hann höra att det skulle bli antingen kyckling eller något annat (det andra hörde jag aldrig).

Ha en fortsatt bra dag.

Kram

2010-11-15 @ 11:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS