') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

ÄPPELKAKA MED INBAKAD VANILJKRÄM!


Godmorgon!
Här blev det tidig uppstigning idag eftersom Mollie tyckte att det var dags att gå upp redan 6.40!
Det första hon gör är att sätta på sin "Barbie-Prinsessfilm" och säger : Mamma jag vill ha "danseklänning" på mig.......
Hon är totalt insnöad på "prinsess och danseklänningar" och jag får ICKE på henne något annat!
Jo, hon kan ha byxor om hon får ha en kjol utanpå......suck!
Från att ha varit totalt ointresserad av kläder till detta!
Fast jag vet ju såklart var hon fått det ifrån.....mamma vittnar om att jag tydligen var likadan när jag var liten.
Då var det visserligen bara "Madicken-klänningar" som gällde. :D


Idag bjuder jag på ett recept som är en lite annorlunda äppelkaka med inbakad vaniljkräm inuti.
Alltså behöver du inte servera något bredvid.
Fantastiskt god tyckte både Peter och min mamma, och jag förståss. ;)
Det är lite olika moment och tar lite längre tid än andra äppelkakor kanske men det är den värd!!
Ett tips är att den ska gärna stå och dra till sig 1 dygn i kylen då blir den som allra godast!







Det här behöver du:



Botten och täcke:


4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
175 gr smör
2 ägg



Vaniljkräm:


1 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2 äggula
2 msk Maizena majsstärkelse
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker

4-6 st äpplen (ca 600 gr)
kanel




Gör så här:



1. Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla ingredienser till degen.
Tryck ut hälften av degen i en smord pajform.
Sätt in formen och resten av degen i kylskåp.


2. Blanda alla ingredienser till vaniljkrämen utom vaniljsockret i en kastrull.
Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar (den ska inte koka!).
Låt krämen svalna och rör i vaniljsockret.


3. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor.
Bred ut krämen på botten av degen i formen.
Lägg på äppelklyftorna som du först vänt i kanel.


4. Rulla ut resten av degen till fingertjocka rullar och lägg dem i ett galler över äppelklyftorna.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Låt kakan svalna, gärna i kylen 1 dygn.









Pajdegen rörs ihop och hälften......




....trycks ut i en smord pajform med höga kanter.
Ställ i kyl tillsammans med resten av degen.





Koka ihop vaniljkrämen och låt den svalna helt innan du häller den i pajskalet.





Lägg på äppelklyftorna som du först vänt runt i kanel........




Gör ett galler av resterande pajdeg......





.......och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.
Låt svalna helt innan du avnjuter den!





SUPERGOD!





Kanske var det i somras som allt började när Mollie fick denna prinsessdröm av mormor i födelsedagspresent........





Den är VÄL ANVÄND kan jag säga.......





Och här är hennes "vardagsklänning"........
När man frågar vad hon heter så säger hon: "Mollie-Hasessa" (det sista betyder prinsessa, men hon har lite svårt med uttalet) :D





Hoppas att ni har en riktigt trevlig helg!/Åsa.




Kommentarer
Postat av: Sandra

den såg jöttegod ut, måste jag testa :)



Söt hon är i klänningarna!

2010-11-20 @ 12:40:51
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: allice

Intressant variant på äpplekaka. ha haha Mollie e för goooo, förstår att hon härjar fritt i sitt kungadömme Ädelholm hihihihi

2010-11-20 @ 17:07:40
Postat av: Eva

Appelkakan ser jattesmaskig ut ! Den maste jag prova.



Mollie ar jattegullig i sina fina klanningar.

2010-11-20 @ 18:06:31
Postat av: Carolina

Det här receptet måste provas, såg superenkelt ut och sjukt gott!! Men har knappt hälften av ingredienserna hemma nu...typiskt.

2010-11-20 @ 20:12:36
Postat av: Anna/Frostrosor

Vilken bra idé med vaniljkrämen i! Perfekt för mig som har överbliven vaniljkräm i kylskåpet! Äpplen finns det också... nu gäller det bara att hitta någon som äter upp kakan också (som om det skulle vara det största problemet!) :-D

2010-11-20 @ 22:37:36
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Therese

Gott, gott såg det ut att bli.

Hon är för söt lill tjejen, dom har sina ideér ibland!

2010-11-21 @ 10:42:58
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Ge Mollie-Hasessa en riktigt stor kram imorgonbitti! Hon är så guda-söt den ungen alltså!! Klänningsbestyret känns igen! ;-)

2010-11-22 @ 22:47:27
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Anna

Å va smarrigt!!! Den där sessan är en riktig liten gullunge ;-) kram Anna

2010-11-24 @ 11:21:03
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Du levererar den ena farliga frestelsen efter den andra...man kan inte låta bli att tänka: guuud så gott!

2010-11-30 @ 12:15:34
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Sara

Det blev en a de bästa kakorna jag gjort på LÄNGE! Hade ingen aning heller om att det var så lätt att göra så GOD vaniljkräm! Receptet ligger längst fram i min receptsamling för ALLTID! ;P

2011-09-16 @ 11:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS