') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SÅÅÅÅ SAFTIG OCH GOD ANANASKAKA!!


Det är inte ofta jag bakar en "vanlig, hederlig" sockerkaka nuförtiden. Kanske beror det på att man svämmas över av recept på goda kladdkakor, cupcakes, macaroons, brownies och andra trendiga kakor, så en sockerkaka är helt plötsligt "tråkig". Synd för det är faktiskt himla gott i all sin enkelhet. 
Det  här receptet hittade jag i en av mammas veckotidningar, och jag och Mollie satte genast igång och började baka.
Och det ska jag säga: Godare sockerkaka hittar du inte! :P
Ananasen gjorde verkligen kakan så otroligt saftig och smakrik. Vill man lyxa till det så kan man servera vaniljgrädde till. Passar utomordentligt bra!







Det här behöver du:


125 g smör
3 dl socker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 liten brk krossad ananas inklusive spadet
finrivet skal av ½ citron


Gör så här:


1. Rör smör och socker poröst. Rör ner ett ägg i taget.

2. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i blandningen under varsam omrörning.

3. Tillsätt ananasen + spad och det rivna citronskalet.

4. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 º i ca 50 min.
Låt kakan stå och "vila" en stund innan den stjälps upp.






Mollie älskar verkligen att baka!! Linslus är hon dessutom......




Smeten är ihoprörd och det är dags att baka av kakan i ugnen....




......50 min senare i 175º är den så här fin!




Vi lyxade till det med vaniljgrädde som tillbehör, då jag blandade vispgrädde med äkta vaniljpulver och sedan vispade upp till fluffig konsistens.





Så enkelt och så otroligt gott!! Länge leve sockerkakan!!!!






Hoppas ni alla haft en trevlig helg!
Här regnade HELA dagen bort igår och jag undrar var våren tog vägen???? Någonstans i Sverige finns den tydligen, för på en del bloggar igår rapporterades det om sol och sommarvärme. Kul för dom ju......;)


Nåja den som väntar på något gott...eller hur??


Ha det så bra! /Åsa.






Kommentarer
Postat av: Emmy

Ja, varför det så att de gamla goda recepten glöms bort bland alla trender. Sockerkaka enkelt och alltid gott.

2010-05-17 @ 11:06:36
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

Den här sockerkakan var jättegod, saftig och fin :) Ja det är synd att vi "glömmer" bort våra egna enkla goda recept. En sockerkaka slänger man ihop så enkelt och det blir så gott och man kan variera i det oändliga med smaker.

2010-05-18 @ 10:17:46
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej! Det är Bella igen, din största fan av den där ljuvliga mazarinkakan som har glatt halva bekantskapskretsen inklusive sköterskorna på dialysen på Lundby sjukhus här i Göteborg. Jag tyckte jag skulle baka något gott åt dem eftersom det den 15/5 var ett år sedan jag började gå där och få mina dialyser, och de är verkligen fantastiska.



Nu undrar jag bara över sockermängden som är angiven två gånger, och andra gången med 1/2 dl mer. Har jag läst receptet slarvigt?



Kramar

Bella

2010-05-19 @ 17:50:21
Postat av: Bella

PS. Menar sockermängden i ananaskakan naturligtvis, inte mazarinkakan! :-P



Bella

2010-05-19 @ 17:51:30
Postat av: Anonym

De här va de godaste jag har gjort tackkkkkkk och lycka till

2015-07-09 @ 18:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS