') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FYLLD KÖTTFÄRSRULLE OCH "KROSSADE" POTATISAR!


I frysen har man ju alltid ett paket köttfärs...eller hur?
Detta åkte fram härhemma i helgen samtidigt som jag hade en otrolig idétorka......
9 gånger av 10 blir det Spaghetti och Köttfärssås och det klagar jag visserligen inte på, eftersom det är en av mina favvisrätter som jag aldrig tröttnar på.
Men den här gången så svängde jag ihop en väldigt god (om jag får säga det själv) köttfärslimpa/rulle.
Jag fyllde den med mozzarella, soltorkade tomater och hackade svarta oliver.
Som tillbehör hade vi "krossade" potatisar och en kall vitlökssås. MUMS! :P







Det här behöver du till ca 4 pers:


800 g blandfärs
1 riven gul lök
1 ägg
ca 2 msk örtkryddor provecale, frysta.
svartpeppar
vitlökspulver
salt


Fyllning:

2 st "bollar" Mozzarella á 125 g
1-2 dl hackade svarta oliver
ca 10 st hackade marinerade soltortade tomater




Gör så här:

1. Blanda alla ingredienserna till färsen med en stor slev så att den känns smidig.

2. Lägg ut plastfolie och klicka på smeten. Lägg ytterligare en bit plastfolie ovanpå och kavla ut till en lagom tjock platta. Ta bort översta folien.

3. Strö först ut oliverna och tomaterna ovanpå färsen. Skiva mozzarellan och lägg på sist.

4. Rulla ihop och "täpp till" ev hål och ändarna så att inte osten rinner ut under gräddningen.

5. Grädda i ugn i 200º i ca 50-60 min. Täck med aluminiumfolie om den börjar se mörk ut.










Som tillbehör hade vi som sagt dessa "KROSSADE" POTATISAR.
Enligt min syrra så är det ganska vanligt att äta de här i England.
Ett kul och annorlunda sätt att variera tycker jag.






 "KROSSADE" POTATISAR:


Potatis, gärna mjölig
Olivolja
Flingsalt





Gör så här:


1. Skrubba potatisen ordentligt och behåll skalet på.


2. Koka tills dom är helt färdiga, låt svalna något.

3. Ringla olja i en ugnsfast form. Lägg ut så många potatisar du vill ha och tryck till dem med handen eller en hålslev tex. Pensla på med mer olja och strö över flingsalt.

4. Grädda i ugnen i 225 º i ca 10 min tills dom har fått lite färg och känns "knapriga" på ytan.





SMAKLIG MÅLTID!






Och nu till något annat.......
Peter har en arbetskamrat som är lite äldre. Vi har varit och hälsat på hemma hos honom och hans fru ett par gånger och dom är jättetrevliga och lätta att prata med. 
Deras tre vuxna  barn med barnbarn bor alla i Usa och dom är ofta där och hälsar på.
Och varje gång har dom med sig något hem till Mollie!

Den här underbara klänningen fick hon senast:






Mollie öppnar spänt paketet......





......och blir så glad över klänningen att hon genast ska prova den!






Sååååå himla fin tyckte vi alla!!







Jag vill ge ett stort tack till F+H för er generositet!!
Det uppskattar vi verkligen! ♥



Kommentarer
Postat av: allice

Sicken sommarklänning, och de där mosade knudorna verkar jättegoda. Ha en bra dag i värmen.

2010-05-19 @ 19:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS