') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MAKARONIPUDDING PÅ ANNAT VIS!


Jaha så var det Måndag igen.....
Och med det kommer tankarna på vad man ska äta för mat i veckan som kommer.
Känns det igen??!!
Då kan jag tipsa om den här makaronipuddingen som jag hittade i min urgamla Hemkunskapsbok som jag har kvar sedan mellanstadiet.
Lite annorlunda verkade det, men jag tänkte att jag skulle testa och det var riktigt gott!
Mollie åt som om hon knappt sett mat på sista tiden...så det betyder väl att det räknas som barnvänligt! :D
Med andra ord en god vardagsrätt, och det kan man aldrig få för många recept av!








Det här behöver du till 4 pers:



4 morötter
4 dl makaroner
2 dl mjölk
1 skiva vitt bröd
400 g blandfärs
2 ägg
1 gul lök
salt,peppar
vitlökspulver
2-3 tomater
1-2 msk ströbröd
margarin eller smör
Persilja eller kryddkrasse



Gör så här:


1. Skala morötterna och skär dom i skivor
Koka dom knappt mjuka i saltat vatten.


2. Koka makaronerna.


3. Häll mjölken i en skål och smula ner brödet och låt det svälla en stund.
Tillsätt färs, ägg och finhackad lök. Krydda.


4. Smörj en ugnssäker form och lägg morötterna i bottnen.
Fördela makaronerna ovanpå och tryck till sist ut färsen som ett jämnt täcke.

5. Lägg tomatskivor ovanpå färsen och strö över ströbrödet.
Klicka ut lite smör över alltsammans.


6. Grädda i ugnen i 200º i ca 30-40 min.
Färsen måste vara genomstekt.
Klipp persilja eller kryddkrasse över vid servering.








Lägg morötterna i bottnen.....





......fördela de kokta makaronerna ovanpå.....




......tryck sedan ut färsen i ett jämnt täcke.





Täck med tomatskivor, ströbröd och några smörklickar.
Grädda i 200º i  30-40 min.





Resultatet= Makaronipudding på annat vis!!






Smaklig måltid!






Kommentarer
Postat av: Jessica

Det var en kul variant på makaronipudding och det låter verkligen gott.

2010-03-22 @ 16:04:19
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Jenny

Hm, en riktigt 70'talare.

2010-03-22 @ 16:53:24
Postat av: Johanna

Verkar riktigt gott, har inspireras av din mat många gånger och gillar dina recept.

2010-03-23 @ 11:21:32
URL: http://profoto.blogg.se/
Postat av: Therese

Här så är det ju makaroner och korv varje måndag, ibland brukar jag vara morsk och göra nån annan variant..

Såg gott ut...

Kram från ett soligt norrland och en som önskade att hon va ledig idag och fick sitta ute i solen...

2010-03-23 @ 12:52:30
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Kryddburken

Ahh vilken goding! Jag känner ingen den här makaronipuddingen från när jag var liten men kan inte sätta fingret på var/när/hur... Måste iaf. spara detta är prova vid tillfälle! Kram på dig!

2010-03-23 @ 20:12:24
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Anna

Hej!



Va med och TÄVLA om ett par microgrepp-vantar från nyttadesign i min blogg!!



Lycka till! :)



Tack för en mycket läsvärd blogg!

/Anna

2010-03-25 @ 15:01:37
URL: http://annatipsar.blogg.se/
Postat av: tora

Roligt att göra om klassiker till lite mera moderna recept! :)

2010-03-26 @ 18:15:33
URL: http://bakdags.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS