') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SVAMP OCH BROCCOLIRISOTTO MED FLÄSKFILÉ!


Med risk för att vara tjatig, men nu ÄR våren här!!
10 plusgrader visar termometern på idag!
Några små blommor har pressat sig upp ur rabatterna också.

Jag har verkligen inte alls lidit av att vi haft så mycket snö, jag tycker det har varit underbart!
Men idag är det ju 18 Mars och då vill vi ha vår! Eller hur??


 


Den här rätten som jag lägger ut idag har Peter hittat i en Metro tidning för ett tag sedan.
Jag hade innan dess faktiskt aldrig lagat risotto och fått för mig att det skulle vara svårt att "få till".
Men det var det verkligen inte! Det enda är att man måste låta vätskan koka in innan man häller på ny, och att röra om emellanåt.

Det här var verkligen underbart gott!!
En riktig bjudrätt!









Det här behöver du till 4 pers:



2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
3 dl Avorioris
2 schalottenlökar
250 g champinjoner
250 g förvälld broccoli
2 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
3 dl vitt vin
1 dl riven parmesan
salt och svartpeppar



Gör så här:



1. Koka upp grönsaksbuljongen (vattnet+tärningarna).

2. Finhacka löken och skiva svampen. Fräs i oljan tillsammans med pressad vitlök.
Tillsätt riset.

3. Häll på vinet och låt det koka in i riset.
Tillsätt lite buljong och låt det koka in innan du häller på mer.
När allt är tillsatt ska det småkoka i ca 20 min.
Rör med jämna mellanrum så det inte bränns vid.

4. Tillsätt broccolibuketterna mot slutet av koktiden.

5. Rör ner riven parmesanost och smaka av med salt och peppar.


Servera med fläskfilé som stekts i skivor och lite grillad inlagd paprika.





Tyvärr blev det inga bilder under matlagningen eftersom batteriet i kamerat låg på laddning... :(







En sak som jag upptäckte nu när jag kollade på gamla bilder var att idag är det exakt 1 år sedan vi plockade bort spjälsängen som Mollie sov i och hon fick en RIKTIG säng.
Hon sover i en 140 cm bred säng och har alltså mer plats än jag och Peter som trängs i vår 160 cm säng.

Övergången gick jättebra!
Med några få undantag som när hon varit sjuk, så sover hon hela natten i sin egen säng.







Mollie hjälper till att packa ihop spjälsängen......






....skruvar lite här.......





....och sen var det klart!!


( Oj, vad lite hår hon hade för 1 år sedan..... :) )








Och så här gott om plats fick hon!!






Wieee....ikväll är det Antikrundan!!
Det missar ni väl inte.... ??!!  ;)











Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha. Nej det är fortfarande lika enerverande som tidigare,men skillnaden är att jag bemöter honom trevligare när jag påpekar det, och då brukar det komma upp snabbare också.

2010-03-18 @ 15:12:25
Postat av: Jenny

Du blir lide lycklig för antikrundan. Då hade du gillat den brittiska antikrundan.

Jag är lika lycklig på Tisdagar då House är på TV.

Han är sexig ;)

Jag har provat göra en risotto innan men det gick inte bra alls.

Jag vågar inte sedan dess prova.

Är jättesugen på att göra iransk saffrans ris, det är jättegott, men jag och ris, vi funkar inte, tacka gudarna för Boil in bag's.

2010-03-18 @ 15:16:22
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: allice

Tar nog en svängom med Simon o Thomas ist.

2010-03-18 @ 16:07:18
Postat av: Kryddburken

Risotto är ju bara sååå otroligt gott! Och speciellt med champinjoner! ;-)

Så duktig hon är Mollie, skruva å fixa. De kanske vi får tacka "händige Manny" för? ;-) En riktig lyxsäng hon fick dessutom, där kan man nog somna gott med gonattsagan kan jag tro! Kram på er! Antikrundan hoppar jag dock, istället blir det "Sveriges fulaste hem"

2010-03-18 @ 16:21:39
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS