') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FAVORITER I REPRIS!


Jag ääälskar Lördagsmorgnar! Att veta att man har hela helgen framför sig är en "go" känsla!
Idag tänkte jag påminna er om en kaka som är och har varit i många år en storfavorit!
Det var ett av mina första recept jag lade in här på bloggen och har ni inte provat den än så MÅSTE ni verkligen göra det!!
Den kanske inte ser så mycket ut för världen men smaken är obeskrivbar!!
Saftig, chokladig och med ett supersmarrigt täcke ovanpå.
Det bästa av allt är att den innehåller bara sådana ingredienser som man alltid har hemma!

Första gången jag åt den var för ca 25 år sedan hemma hos min faster och sedan dess har den gjorts måååånga ggr hos oss!
Vi kallar den för "Gittans kaka" efter min faster.










Det här behöver du:

4½ dl socker
3,75 dl mjöl
3 tsk bakpulver
4½ msk kakao
3 tsk vaniljsocker
225 g smält smör
3 ägg
2,25 dl kokande vatten


Glasyr:

3 dl florsocker
4 msk kakao
2 msk vaniljsocker
6 msk smält margarin
lite vatten

Så här gör du:




1. Blanda alla torra ingredienser till kakan i en bunke.
Rör i smöret, äggen och det kokande vattnet.


2. Häll smeten i en smord, bröad form och grädda i 175 grader i c:a 45 min.


3. Häll det smälta margarinet till glasyren i en bunke.
Sikta ner dom torra ingredienserna i smöret. Rör tills det blir en jämn smet.
Tillsätt lite vatten så att glasyren får rätt konsistens, den ska vara ganska fast.


Bred glasyren på den något avsvalnade kakan.







"GITTANS KAKA"= LÖJLIGT GOD!








En annan favorit vi åt igår var Pasta med Kyckling i Krämig Citronsås.
Kyckling och Citron passar så otroligt bra ihop och just denna rätten skulle jag lätt kunna äta 1 gång i veckan! :P




Pasta med Kyckling i Krämig Citronsås!  Mumsigt värre.....

( Klicka på länken så kommer du till receptet )











Lägger in lite bilder för att visa hur långt våren kommit härnere...








Ingen snö kvar här......dock är det vääääldigt blött efter all snö som smält!









 Nu ska jag ta fram bakskålarna!

Ha en härlig Lördag på er!! :D








Kommentarer
Postat av: Therese

Tack för dom bilderna, lite skillnad är det ju dock.

Här uppe så är det lite ähum ja snö kvar..Ska ut och fota sen idag och lägger in i eftermiddag så få ni se vad jag menar..

Ser att du ha prövat att göra risotto, jag har också trott att det ska vara himla tjorvigt så jag ha inte prövat..Ha nog blivit lite skrämd av gordon ramsey heter han väl, han blir ju aldrig nöjd med risotton..

Ha en fortsatt bra lördag..

2010-03-20 @ 09:38:32
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Helena Ljunggren

åh så lyxigt med snöfritt! :)

2010-03-20 @ 21:03:44
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Vaniljskorpan

Åh, det här måste testas :)

Choklad är bäst!!

2010-03-24 @ 11:03:30
URL: http://vaniljskorpan.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja visst har vi underbart väder!!! Jag ångrar inte alls jag flyttat till Skåne från Uppland!!! (kanske inte vad jag tänkte för ngn månad sen, men det är som glömt nu) Den där kakan såg supersmarrig ut!!! Trevlig helg Åsa! Kram Anna

2010-03-26 @ 08:28:45
URL: http://iannasliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS