') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CITRON & VANILJCUPCAKES!


Nu kommer det utlovade receptet på kakorna jag gjorde till Sveriges Nationaldag.
Det är ju ett tag sedan, men som sagt så var det just den dagen som vår kamera beslöt sig för att lämna in så jag har inte kunnat ladda upp bilderna förrän nu.
Hälften av bilderna är således tagna med den gamla kameran och hälften med Peters mobil så kvaliteten är lite skiftande.... :D

Cupcakesen var i alla fall otroligt goda, så goda att jag bakade dom igen en vecka senare till min systersons Studentfest och även där fick dom mycket beröm.
Jag har använt mig av grundreceptet som jag alltid har när jag bakar cupcakes, och sedan lagt till citron. Frostingen hittade jag i en veckotidning och det som skilde sig från andra varianter jag testat, är att denna innehöll även vispgrädde.
Och det blev fantastiskt gott!
Ni måste prova!







Det här behöver du:



Muffinssmet:

2 ägg
2 dl socker
1 dl yoghurt 3%
1 dl smält smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker + ev. lite vaniljpulver
rivet skal + saft av 1 stor citron


Frosting:

200 g philadelphiaost
2 dl vispgrädde
50 g rumsvarmt smör
½ dl florsocker
1½ msk vaniljsocker + ev. lite vaniljpulver
rivet skal och saft av ½ citron




Gör så här:



1. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Vispa ner yoghurten och smöret.
Tillsätt citronsaft och skal.


2. Blanda alla torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten med en slickepott eller slev.
Vispa ej!


3. Fyll muffinsformarna upp till 3/4.
Ställ gärna formarna i en muffinsplåt för extra stadga.



4. Grädda muffinsen i 200º i 10-15 min.
Prova med en sticka, smeten får gärna vara lite, lite kladdig.
Låt svalna.




5. Vispa ihop alla ingredienserna till toppingen till en fluffig smet.
Spritsa eller klicka ut den på de avsvalnade kakorna.
Dekorera ev med lite strössel.








Grundsmeten är samma som jag brukar använda, här smaksätts den med citron.





Mjölet är tillsatt och det blir en ganska "seg" smet som är lätt att klicka ut.
Ser ni hur gul den ser ut?
Det är pga äggen från gårdshönsen härhemma och deras gula är nästan orange!




Fyll formarna till ¾. Och grädda sedan  200 grader i ca 10-15 min.




Dom här formarna hittade jag på Netto och hamstrade!





Färdiga att ätas upp! :P





Dessa håller sig saftiga i kylen i upp till tre dagar. Om det nu skulle bli något över vill säga....






Nu har jag långledigt och det är så skönt!!
Mollie fick två dagars tidigare sommarlov och det firade hon med att inviga den nya poolen igår.
Gäller ju att passa på när solen vill visa sig!






Sååååå kul!!!




Idag blir det dock inget badande känns liiite för kallt för det!






Ha en underbar Fredag! /Åsa.







Kommentarer
Postat av: Emmy

Vilken söt badtjej! Och fina cupcakes!

2010-06-19 @ 05:24:57
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Samira

Hej!



Jag gjorde dina cupcakes idag och de blev hur bra som helst. Tack för receptet:)

2010-06-23 @ 13:51:44
URL: http://dittlivdittval.blogg.se/
Postat av: Världens bästa Nina

Vilken hemsk blogg att hitta när man är nyvaken och jättehungrig. :( Men men, får väl gå och äta mitt rostade, vita bröd med bara smör som pålägg då... Hahaha, dags för mig att gå och handla alltså!

2010-07-19 @ 11:11:20
URL: http://snottra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS