') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

RABARBERSAFT!!


Tyvärr är jag inte en sån som står och saftar och syltar, men efter att ha testat att göra denna superenkla saften så får det i alla fall bli ändring på saftbiten.
Den här kan ALLA göra! Så enkel och så god!
Rabarbersäsongen är väl snart slut men man kan ännu hitta i affärerna till bra pris.
Och skulle man råka ha några hemma kvar så går det alldeles utmärkt med dom stora "stabbiga" som man ändå inte kan använda till paj eller kaka.
Receptet hittade jag hos Remsan och det enda jag ändrade på var att jag minskade mängden socker, jag ville ha den lite syrlig.









Det här behöver du till ca 2 flaskor:


1 kg rabarber i små bitar
1 citron, gärna kravmärkt i skivor
1 ½ tsk citronsyra
1 liter kokhett vatten
3 dl strösocker





Så här gör du:

1. Lägg rabarberbitarna och citronskivor i en hink eller stor skål (ej i aluminium). Strö över citronsyran och slå sedan över det uppkokta vattnet.

2. Täck med en handduk och ställ kallt (tex i kylskåpet) i 2-3 dygn.
Sila saften genom en handduk i ett durkslag om du inte har någon silställning.
Rör ner sockret och rör tills det löst sig.

3. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kyl eller i frys vid längre förvaring eftersom den inte är kokt.


4. Vid servering så späder du saften med önskad mängd iskallt vatten.







Lättaste saften nånsin.....den här ska det defintivt göras mer av!




Sommar på flaska!!!




Lycka till!




Kommentarer
Postat av: Therese

Visst är den god, jag gör den varje år...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS