') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KOLAGROTTOR MED KOKOS!


Godmiddag!!
Hoppas ni har en härlig Lördag.
Här har allt gått i ett riktigt "slötempo" nu på morgonen, men nu är det snart dags att få på sig kläderna och göra lite nytta.
Igår hade jag en kompis och hennes söta lilla dotter på besök.
Till fikat hade jag bakat dessa underbara kakor.
Godiskakor skulle jag nästan vilja kalla dom..... :P
I mitt tycke har dom allt jag gillar i en kaka: frasiga, saftiga, söta, kokos......m.m.
Två varningar utfärdas dock: :D

1. Kaloribomber!!
2. Beroendeframkallande!!






DET HÄR BEHÖVER DU TILL 40-45 ST:


300 g smör
1 ägg
3 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl kokosflingor



KOLAKRÄM:

150 g smör
2 msk kakao
6 msk vispgrädde= knappt 1 dl
3 dl strösocker
1 msk vetemjöl


Kokos till garnering
Aluminiumformar




SÅ HÄR GÖR DU:


1. Sätt ugnen på 175º.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver.

2. Tillsätt kokos och smält smör i äggvispet.
Blanda. Rör till sist ner mjölet och bakpulvret.


3. Placera ut formarna på en plåt och klicka i smeten.
Formarna ska fyllas till ungefär hälften.

4. Grädda mitt i ugnen tills kakorna fått lite färg ca 10 min.
Låt svalna.


5. Gör Kolakrämen: Blanda alla ingredienserna i en kastrull.
Låt sjuda på svag värme tills det tjocknar ca 5-10 min.

6. Fördela krämen i "gropen" på kakorna.
Strö över kokos och ställ kallt för att stelna.






Vispa ägg och socker pösigt......





...tillsätt övriga ingredienser och blanda väl.




Klicka ut smeten i formarna.




Grädda i ugnen i ca 10 min.




Gör under tiden kolakrämen, den ska sjuda på svag värme i ca 5-10 min.




Fördela krämen i kakorna......




....och strössla på kokos.




ÄT OCH NJUT!!!!! :P






Dessa kakorna ska förvaras kallt.
Dom går också jättebra att frysa. Glöm bara inte att lägga bakpapper emellan så att dom inte klbbar ihop!






Det här har varit Mollies första vecka på dagis igen efter ett långt uppehåll då hon både varit sjuk och ledig.

Och det har nog tagit på hennes krafter.......;)







I Tisdags eftermiddag.........






......och i Onsdags eftermiddag!!!

Tar ett tag innan man kommer in i vardagslunken igen!! ;)





Ha en trevlig helg allihopa!!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Hej!



Vilken trevlig blogg du har. Mycket inspirerande! Dessa kakor ska jag baka på stört tror jag eftersom jag får fikagäster i em och de har nog tröttnat på min obligatoriska kladdkaka. :-)



Ha en bra helg!

2010-01-16 @ 12:14:51
Postat av: Jessica

Jadu, dessa skulle jag älska, det känner jag uti tårna =)



Hoppas du får en fortsatt bra helg!

2010-01-16 @ 14:05:32
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: allice

provsmakar väldigt gärna

2010-01-16 @ 15:30:57
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Oj vad gott! Jag vill ha en nuu!

2010-01-17 @ 16:03:14
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Therese

Kan tänkta mig att dom blir goda.

Jag brukar göra nått liknande som heter kolagrottor, också farligt goda..

2010-01-18 @ 19:39:10
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Yasemins kök

Dessa skulle jag vilja ha nuuu :) Är sjukt sugen på ngt gott idag och när jag såg dessa kännde jag bara att det är dem jag vill haaa. :)

Men jag är för lat idag. Tänk om man kunde ha en egen kock :)

2010-01-27 @ 22:03:30
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS