') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CITRONKYCKLING MED KRONÄRTSKOCKA OCH GRILLAD PAPRIKA!


Det här åt vi Söndags och jag är fortfarande helt tagen av denna rätten.
Utan att överdriva så var detta något av det godaste jag ätit i hela mitt liv!!!!
Smakerna passade så perfekt ihop och det kändes oerhört fräscht.
Maträtten kommer ursrungligen från Pernilla Wahlgrens blogg. Och det var hennes mamma som bjöd på receptet.
Och det tackar jag för!
Lite grann ändrade jag från originalet, tex att jag hade kycklingfilé istället för kycklingben.
Dessutom lade jag till rödlök.
Sedan funderade jag på att utesluta kroärtskocka eftersom jag inte är så förtjust i det, men i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det!
Som sagt, ni måste prova detta!
Och jag kan tillägga att det var inte bara jag härhemma som gillade det, Mollie åt TRE portioner!!











Det här behöver du till ca 4 pers:




500-600 g kycklingfile, ca 3 st
1 brk inlagda kronärtskockshjärtan (290g)
½ brk grillad paprika gärna av märket Fontana
½ rödlök
Saften av 1 stor pressad citron
0,75 dl rapsolja
1½ msk flytande kycklingfond
1 stor klyfta pressad vitlök
1 msk torkad basilika
salt och grovmalen svartpeppar


Till Servering:

Svarta urkärnade oliver
Gröna oliver med pimento











Gör så här:



1. Sätt ugnen på 200º.


2. Strimla kycklingfilén i rätt så stora bitar.
Bryn i lite smör så att dom får fin färg. Lägg över i en ugnsfast form.


3. Skär kronärtskocka, grillad paprika och rödlök i grova bitar. Blanda med övriga ingredienser.


4. Skeda såsen över kycklingen. (Hit kan förberedas några timmar i förväg, plasta in och ställ kallt)


5. Sätt kycklingen i ugnen och tillaga i ca 20 min.
Är du osäker så skär i köttet och kolla så att det är klart.


6 Låt oliverna rinna av och strössla dom över kycklingen.





Servera med en god pasta och sallad.







Kycklingfilén ska först brynas.






Kronärtskockshjärtan........





Allt är blandat och ska in ugnen. Kolla vilka härliga färger!!






Ca 20 min i 200º.......







.....sen är det färdigt! Och det doftar underbart!! :P






Servera en god pasta och sallad till.







Smaklig Måltid!! /Åsa.





Kommentarer
Postat av: Jenny

Kronärtskocka som är så himla gott.

Prova att koka en hel kocka så att säga. Dra av bladen och doppa i lite skirat smör och liksom dra av köttet med tänderna. Det är så himla gott.

Dyrt dock, men gott!!



Det verkar skitgott! Men jag tror de andra två skulle blivit kritiska, eller?

2010-01-14 @ 14:22:34
Postat av: Therese

Ha ha första tanken för mig va att jag skulle nog skippa kronärtskockorna också...

Kanske man törs pröva då, såg jätte gott ut

2010-01-14 @ 21:10:48
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Pinglan

Jag håller helt och hållet med dig! Bland det godaste jag har ätit. Det blev succé när jag bjöd på denna rätt på tjejfesten. Jag hällde i lite grädde för att få lite sås..

http://pinglansreceptblogg.blogspot.com/2009/05/tjejfest.html

2010-01-14 @ 21:37:41
URL: http://pinglansreceptblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Mm det där såg gott ut! Måste provas...

2010-01-14 @ 21:45:19
URL: http://www.allcookedup.wordpress.com
Postat av: Anna-Lena

Mums vad gott det såg ut, det måste vi bara testa. Får bli nästa helg, har redan handlat allt inför kommande vecka… Alltid skönt att veta i förväg vad man skall göra, tycker att fantasin tryter ibland.

/A-L

2010-01-15 @ 08:19:57
Postat av: Sandra

Tack :-)

Här är det tvärtom, han vill veta kön, men jag vill inte. Eller ja, sen jag fick veta att det var två så funderar jag på att reda på det, så vi får se hur de blir :)

Trevlig helg!

2010-01-15 @ 14:53:03
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh, det här var himla färgglatt och ser så himla läckert ut.



Hoppas du får en toppenhelg!

2010-01-15 @ 16:10:02
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Åhh så fräscht de såg ut! Riktigt läckert! Trevlig helg på er! Kram från ön...

2010-01-15 @ 19:45:03
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Mirva ♥

Hej tjejen!



Jag har handlat ingredienser ikväll till denna rätt (från City Gross...som jag vet är din favvis ;-) och skall tillaga denna imorgon! :-D



Och vet du.............. första leveransen fr MIDDAGSFRID kommer på måndag, jag är så förväntansfull!



Dessutom skall vi FLYTTA snart, mer om det sen :-)



KRAM Mirva

2010-01-15 @ 20:51:51
Postat av: Emmy

Ser jättegott ut. Både min man och jag är galet glada i kronärtskockshjärtan så detta får vi testa.

2010-01-16 @ 02:21:39
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Sussie

Du har rätt med den här rätten!!! Jag lagade detta i söndags och det var verkligen gott. Detta ska vi absolut ha fler gånger! Vilken fröjd för ögat med alla dessa ljuvliga färger.



Kram sussie

2010-01-19 @ 15:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS