') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PEPPARKAKSBISKVIER!


Godmorgon på er!
Vilken underbar dag jag har vaknat till! Det har kommit mer snö i natt och nu har vi verkligen en hel del. Och det bästa av allt är att det med allra största sannolikhet kommer ligga kvar till jul.
Inte illa för oss i Skåne och få två vita jular i rad! :D


I veckan som gått bakade jag dessa pepparkaksbiskvierna, jag har aldrig gjort dom innan och dom blev helt klart godkända! Men.......jag är ingen diggare av mörk choklad så nästa gång kommer jag smälta vanlig ljus choklad till fyllningen istället.
Jag gjorde mina som "mini-biskvier" , eftersom jag tänkt ha dom på gottebordet.








Det här behöver du till ca 40 st små eller 25 stora:



Botten:


300 g riven mandelmassa
2 äggvitor





Fyllning:


150 g mörk choklad (eller ljus)
1 dl ljust muscovadoråsocker
2-3 tsk pepparkakskryddor
75 g smör




Garnering:


150 g choklad, ljus eller mörk
1½msk olja







Gör så här:



1. Blanda mandelmassan med äggvitorna tills det blir en fast smet, lättast med en elvisp.
Klicka ut smeten på en pappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i 150º i ca 15 min.
Lossa bottnarna försiktigt från plåten när de svalnat lite.


2. Smält chokladen över vattenbad och tillsätt socker och pepparkakskrydda.
Klicka i smöret och rör runt tills det smält. Låt svalna helt.


3. Vispa upp krämen kraftigt med elvisp.
Fördela den sedan på bottnarna med hjälp av en sked eller sprits.
Ställ kakorna i frysen i ca 15 min.


4. Smält chokladen till toppingen tillsammans med oljan över vattenbad.
Doppa kakorna i chokladen och garnera ev med några fina kulor.



Förvara i kyl.









Blanda mandelmassan med äggvitorna.





Klicka ut kakorna på en pappersklädd plåt.
Om man vill så kan man använda en sprits här, kakorna blir jämnare då.





Fyllningen är uppvispad med elvisp och blir så här fluffig.






Bred på krämen på bottnarna, även här kan man spritsa.
(Det hade jag gjort om jag haft spritspåsar hemma..... )
 




Kakorna är doppade i chokladen och pyntade med lite fint strössel.





Dessa blir min nyhet på gottebordet i jul!








I eftermiddag ska vi ut och hugga en julgran.
Det är första gången i år som vi gör det och Mollie ser verkligen framemot det!
Kanske kan det ha och göra med att hon tror att man bara får julklappar om man har en gran, för det är ju där Tomten ska lägga dom! :D





Väntar tålmodigt på Jultomten........






Önskar en riktigt trevlig helg!!/Åsa.






Kommentarer
Postat av: Erika Skogly

De ser jättegoda ut!



http://smaskelismaskens.blogspot.com/

2010-12-18 @ 16:44:23
Postat av: Therese

Biskvier det är så got,t bakas alltid till jul. Är dock lite feg med att testa nya smaker. Stod och funderade på om jag skulle smälta ned marabou polka i smeten istället för mörk choklad men men jag fegade och tog mörk choklad som jag alltid brukar..

2010-12-19 @ 17:11:38
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Emmy

Dessa ska jag testa. De kan vara ett roligt inslag bland allt julgodis.

2010-12-20 @ 03:18:02
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: foodelicious.se

Härligt gott och perfekt till julen!

2010-12-20 @ 14:57:05
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: Mirabell

Tack =)



Fick ett ryck att åka till jobbet så slänger ihop en plåt av det jag har hemma. Saknar kaffe så slänger i några after eight istället!



Trevligt att jag hittat tillbaka till din blogg, kikade alltid in här förut men sen så försvann du i adresslistan?! Men nu dök du upp helt plötsligt igen ;)

2010-12-21 @ 11:03:27
URL: http://mirabell.blogg.se/
Postat av: Anna

åå biskvier som är så gott!! :)

2010-12-22 @ 00:54:01
URL: http://virkastickasy.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

Ville bara passa på att önska dig en god jul..

Postat av: Isabelle

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 01:15:41
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: eva

Hejsan och God Jul i förskott.



Om man inte har nån spritspåse hemma, kan man ta en tjockare eller tredubbla plastpåsar, klippa bort ett hörn och spritsa med det. Använder man tredubbla påsar, kan man pensla hörnen man ska klippa upp med lite olja mellan lagren i förväg, så det sitter ihop. Prova, det fungerar.

Hälsningar Eva

2011-12-04 @ 22:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS