') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KASSLER MED OST OCH PERSILJA I UGN!


God fortsättning på er!
Hoppas att ni haft en härlig julhelg!
Vi har haft det lugnt och skönt med mycket familjemys!
Fast det känns lite som att julen gick så fort över..... :O
Idag är det ju en "vanlig" dag igen.
En sak som jag iaf inte kommer att sakna är julmaten, det har vi ätit nog av nu!

Den här rätten som jag  bjuder på idag gjorde jag för ett tag sedan och den kräver minimal insats av en.
Passar kanske bra nu när man redan stått ett antal timmar i köket under december månad....
En superenkel men faktiskt väldigt god middag!











Det här behöver du till ca 4 pers:




400 g kassler
5 dl grädde med valfri fetthalt
2-3 dl riven lagrad ost tex Svecia eller parmesanost.
1 dl hackad färsk persilja
1 dl finhackad purjolök
vitpeppar och ev.salt




Gör så här:




1. Sätt ugnen på 225º.
Skiva kasslern i ca ½ cm tjocka skivor och lägg dom i en ugnsfast form.


2. Blanda grädde, ost, purjolök, persilja och peppar.
Häll såsen över köttet och gratinera i mitten av ugnen i ca 15 min.



Servera med pasta eller ris och en fräsch sallad!
Enklare än så här kan det inte bli!!! :D








Receptet kommer från den här boken som ARLA givit ut.
Jag ändrade dock om lite i receptet, bla ökade på mängden sås.
Tyckte 2 dl var lite snålt tilltaget till 4 pers.......




Jag använde parmesanost när jag lagade detta, men vilken lagrad ost som helst går bra.




Endast 15 min i ugn sedan står middagen på bordet!










Vi har verkligen mycket snö här i Skåne om man jämför med hur vi brukar ha det.
Jag tycker att det är alldeles underbart!
Det är ju så här en vinter ska vara!

Häromdagen när min syrra var på besök med sin yngsta son Zimon satt vi och snackade i vardagsrummet när vi plötsligt upptäckte att det var väldigt tyst.......
Var var barnen??
Då visade sig att dom gått ut trädgården, Zimon hade hjälpt Mollie på med alla ytterkläderna!
Ute i mörkret hittade vi dom i full färd med att göra snöänglar. :D







Snöängeln Mollie!




Åka rutschkana går också jättebra!





Försök till snölykta........








Ha en bra dag!/ Åsa.



Kommentarer
Postat av: MATBLOGGEN



Så god kasslergratäng!! :-)



Och visst är det roligt med all snö nu.



Ha en fortsatt fin vecka.



// Jenny

Postat av: allice

Älskar ju bara min julmat så är det. Är några julbord back denna vinter, så äter desto mer hemma hahaha. Sicken liten busMollie, smiter med kusinen. Ha en go fortsättning.

2010-12-27 @ 17:19:14
Postat av: Therese

Vilka små rackare som smet ut, men jag förstår dom skulle jag också ha gjort, hi hi..

Håller med nu är det skönt att slippa julmaten ett tag. Jag ha då ätit så det räcker för ett tag. GUbben min han missade hela kalaset, han har legat nedbäddad hela julen i feber och ont i halsen. Va på vårdcentralen igår och gick pencillin mot sin lilla halsböld som inte ville ge med sig..

God fortsättning på er!

2010-12-28 @ 09:40:04
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Visst är det härligt med enkel mat.



Den låter lite likt mitt recep som kommer från en gammal ARLA-broschyr. Där heter rätten Festkassler och innehåller även vitlök och tomat.

http://www.annsann.com/2010/01/29/festkassler/



Vilka mysiga busungar!

2010-12-28 @ 22:37:48
URL: http://www.annsann.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS