') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

Havrekyssar med jordgubbssylt!


Dessa goda kakorna bjöd vi på i helgen som gått. Peter fyllde år och hans familj var här och fikade.
Dom påminner lite om syltgrottor men känns betydligt "nyttigare" på grund av havregrynen.
Sen att det är och socker och sylt i kan man ju glömma bort....eller hur? ;)
Om jag personligen fick välja skulle jag fyllt dom med hallonsylt istället för jordgubbssylt, men eftersom det var Peters födelsedag fick han bestämma.






Det här behöver du till ca 30-40 st:


200 g margarin
2 dl strösocker
4½ dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
Jordgubbssylt






Gör så här:


1. Rör smör och socker fluffigt.
Blanda i havregryn, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Arbeta ihop till en deg.


2. Forma bollar och fördela dom i små bakformar.
Gör en fördjupning i varje boll och lägg i en klick sylt.


3. Grädda mitt i ugnen i 200 º ca 10-12 min








Älskar "småkaksrecept" eftersom man får ut så många kakor på lite "jobb"!












Idag har vi så underbart väder här! Man börjar bli bortskämd med dessa soliga, varma dagarna nu!
Fast i Lördags när vi skulle påta i trädgården hela dagen försvann solen och det blev ju rätt kyligt faktiskt. 
Då var det mysigt att fika med grillad korv för att få upp värmen lite!





Årets grillpremiär är avklarad!
Undrar om Peters korv smakade konstigt.....med tanke på grimasen han gör. :D





Mollie var sååå duktig och hjälpte till hela dagen!




Men jisses så TRÖTT man blir av trädgårdsarbete!!!
Hon däckade rätt tidigt framför Barbapappa......
Ja, jag ska väl erkänna att även jag slocknade framför tv:n!




Ha det så bra allesammans!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: allice

Håller med du ang. hallonsylten. Underbart vårväder iaf. Börjar längta till nästa steg-SOMMAR. Hälsa familjen.

2010-04-15 @ 18:41:01
Postat av: Marie-Louise

Det såg gott ut det där. Ska nog testas imorgon, blir bra till helgen :)

2010-04-15 @ 22:04:30
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Vaniljskorpan

Åh, de såg riktigt trevliga ut :).

2010-04-17 @ 16:29:11
URL: http://vaniljskorpan.blogg.se/
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Alla kakor med havregryn i är underbara enligt mig! :-)

2010-04-21 @ 21:59:21
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS