') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CHOKLADKAKA MED underbar CHOKLADKRÄM!!!


Oj,oj oj, alla chokladdiggare.....här kommer något för er!
En rktigt chokladstinn kaka med ett underbart lent chokladkrämstäcke ovanpå.
Och det bästa av allt är att den var mycket lätt att baka.
Nästa gång jag gör den ska jag testa att göra "täcket" av vit choklad.
Kan nog bli ÄNNU godare! Om det nu är möjligt..... :P
Vi dekorerade med påskägg eftersom vi avnjöt den i påskas, men det ska helst vara lite friska bär till!








Det här behöver du till 8-10 bitar:



100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
½ dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker

Chokladkrämstäcket:

2,5 dl vispgrädde
100 g ljus choklad
100 g mörk choklad
2-3 msk vaniljsocker


Gör så här:


1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda samman mjöl, kakao och vaniljsocker.

3. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt smöret.
Häll i en smord bröad form som är ca 20 cm Ø.
Gärna med löstagbar botten.

4. Grädda i ca 15-20 min. Låt den stå och kallna så stelnar den.

5. Värm grädden till kokpunkten i en tjockbottnad kastrull.
Ta den från värmen och tillsätt chokladen i bitar och vaniljsockret.
Rör tills chokladen smält.

6. Låt krämen svalna och häll upp den i en skål.
Ställ in i kylen.
Rör i den då och då tills den tjocknat till en kräm.
Detta tar 1-2 timmar.

7. Bred krämen på kakan. Garnera gärna med frächa bär eller jordgubbar.
Eller något strössel....







Chokladbottnen är färdig....




....nu ska denna ljuvliga krämen bres på i ett tjockt lager.





Eftersom vi bakade den i Påskveckan dekorerade Mollie den med
färgglada påskägg från Anthon Berg.
Tror att det blir väldigt gott med färska bär också!




Klar!!






Kommentarer
Postat av: Carita

Det lät himla smarrigt :)

2010-04-14 @ 12:29:06
URL: http://blacklion.blogg.se/
Postat av: Jenny.

Mmmmm ser underbart gott ut !! Bakade dina blondisar i helgen och om vi säger såhära, jag ligger på stora plus hos sambon min. ;0). Ha en bra dag !!

2010-04-14 @ 13:45:39
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Daniella - BakeCake

Åååh.. den där såg underbart god ut!

Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

2010-04-14 @ 15:57:56
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Therese

Kan ju inte annat än bli gott det där du...

Så frestande

2010-04-14 @ 19:38:21
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Madeléne

Den ser inte fel ut! Jag älskar choklad, så det får bli till att testa!

Kram Gourmetmorsan

2010-04-14 @ 21:36:20
URL: http://gourmetmorsan.blogspot.com
Postat av: Sussie

Jag har haft turen att få smaka kakan. Den var JÄTTEGOD!

2010-04-15 @ 11:02:39
Postat av: Sussie

Jag har haft turen att få smaka kakan. Den var jättegod!!

2010-04-15 @ 11:04:36
Postat av: Loulas Kök

Vilken söt tårta!

2010-04-16 @ 09:35:30
URL: http://loulaskok.se
Postat av: Jessica

Behöver jag ens säga att denna skulle jag älska. Choklad, det är grejer det =)

2010-04-19 @ 12:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS