') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SNICKERSKAKOR!


Äntligen!!

Dessa kakorna har jag suktat efter ända sedan min svägerska gjorde dom till deras äldsta dotters dop.
Det var 11 år sedan.....
Har haft receptet i min ägo sedan dess och jag vet inte hur många gånger jag tagit fram det och tänkt baka dom, men det har antingen fattats någon ingrediens, eller så har något annat kommit emellan.

Men nu så.....i fredags blev det av!!

Och dom var preciiiiis sååååå goda som jag kom ihåg dom!!
Tog med smakprov till jobbet och dom gick åt snabbt om man säger så.....
Vill ni göra succé på kalaset så baka dessa godingarna.

När man läser receptet kanske det verkar "klyddigt" som vi skåningar säger, men det är det inte alls.
Det enda negativa med denna kakan är att den innehåller MASSOR av kalorier!
Men, men det kan jag definitivt ha överseende med... ;) 
















Det här behövs till ca 30 bitar:




Botten:

150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk





Kolasås:

1½ dl farinsocker
1½ dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
150 g smör
Ca 3-4 dl grovhackade salta jordnötter



Chokladglasyr:

150 g smör
4 msk starkt kaffe
2 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
6-7 dl florsocker





Gör så här:




1.Börja med sockerkaksbottnen: Sätt ugnen på 175º.
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en liten bakplåtspanna ca 25×35 cm.


2. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten tillsammans med mjölken och det avsvalnade smöret. Häll smeten i långpannan och grädda i ugnen ca 25 min.
Låt kakan svalna på bakgaller.


4.Kolasås: Vispa samman farinsocker, sirap,och grädde i en kastrull och låt koka i ca 10 min.
Ta av kastrullen från värmen och vispa ner vaniljsocker och klicka i smöret.
Låt kolasåsen svalna något innan den breds på sockerkaksbottnen.
Strö över de grovhackade jordnötterna.


5. Glasyr: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser under omrörning och hetta upp glasyren, utan att koka, så att den blir blank.
Bred glasyren över kakan och ställ den svalt för att stelna.

Inför servering skär du kakan antingen i trekanter eller rutor.





Tyvärr blev det inte så många bilder under kakbaket eftersom batteriet till kameran just då skulle laddas.....










Salta goda jordnötter.......











Den avsvalnade kolasåsen hälls över sockerkaksbottnen.....












Mollie kunde ju såklart inte vänta tills jag var färdig med fotograferingen..... ;)








Hoppas ni alla njuter av helgen med detta underbara vädret!!!



Hej så länge. /Åsa.


























Kommentarer
Postat av: Filibabba

åh de ser jättegoda och fina ut! =)

2009-09-20 @ 18:19:06
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ska jag baka när jag o min mage mår bätre minsann.

2009-09-20 @ 21:00:26
Postat av: bakmammorna

mums så gott!!!! tur att jag mumsar på smarriga tårtrester från helgens tvåårskalas :-)

2009-09-20 @ 21:35:32
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Im your angel

Hej!

Vill bara tipsa om min änglasida

http://iamyourangel.blogg.se/

där kan du beställa personliga små änglar till halsband till exempel.

Tack för en inspirerande blogg!

2009-09-20 @ 23:58:58
URL: http://imyourangel.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Bilden på kolasåsen får min mun att dregla :)

Jösses, så goodi :)

2009-09-21 @ 10:56:32
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: I Nadjas kök

Oj oj oj, detta var en annan variant än de jag har gjort. De ser super super goda ut! Vad sugen jag blev på jordnötter nu...



Nadja

2009-09-21 @ 11:08:13
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Men jisses, vilka godingar. Låter som jag skulle älska dessa kakor. Inte dåligt att hålla på ett recept på dessa i 11 år.

2009-09-21 @ 19:48:39
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Katarina

Hur goda som helst! Måste spara detta recept!

2010-09-15 @ 08:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS