') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SKOMAKARLÅDA!


Lördag....den enda dagen på veckan som är bättre än Fredag i mitt tycke.
Dagen har börjat bra för mig, Mollie och jag tog sovmorgon fram till kl 8.
Skönt!!
Peter gav sig iväg tidigt i morse för att åka och spela golftävling.
Mollie sitter och tittar på sin favorit Dora just nu, så jag passar på att blogga lite.


Förra Fredagen åt vi denna klassiker.
Har faktiskt aldrig gjort det förut själv, men såg ett recept i Ica Buffé som jag blev inspirerad av.
Originalreceptet ska göras på oxfilé, men jag tyckte att 400:- /kg var liiiite för mycket....
Så det blev fläskfilé istället.

Och jisses så gott det var.
En riktig tiopoängare!!



Jag hade tidigare bara ätit skolans Skomakarlåda och den gjordes på färsbiffar och så hade dom kokta grönsaker i.
Kommer ihåg att jag tyckte den var god den också.
Får väl försöka återskapa det receptet någongång.....



Här kommer ett riktigt "Helgrecept" :


















Det här behöver du till 3-4 pers:





Hemmagjord potatismos till 4 pers med 2 äggulor i.
1 Fläskfilé ca 400-500 g
1 pkt skivad bacon
6-8 cocktailtomater
Salt och Peppar

Sås:

2 dl rött vin
4 msk kalvfond eller oxfond med rödvin
maizena till redning









Så här gör du:




♦Börja med att göra potatismoset.
Rör till sist ner två äggulor.
Detta gör man för att det ska få fin färg i ugnen och lite "yta".





♦Skiva fläskfilén i 1,5 cm tjocka skivor.
Banka ut dom med en kötthammare eller dyl.
Stek i matfett så att dom är genomstekta.
Salta och peppra.
Lägg på ett fat så länge och lägg lite ugnsfolie över.




♦Dela baconskivorna i tre delar.
Stek dom lätt.
Dom ska bara få lite färg.





♦Klicka eller spritsa ut potatismoset snyggt i en ugnsfast form.
Stick ner fläskfiléskivorna i moset.
Halvera tomater och lägg ut dom på moset.
Avsluta med baconskivorna.





♦Sätt in i ugnen i 200º ca 10-15 min eller tills det ser färdigt ut och är genomvarmt.





♦Koka under tiden upp rödvinet tillsammans med fonden.
Låt sjuda i 1-2 min.
Red av med maizena så att det blir en "simmig" konsistens.





♦Ringla lite rödvinssås över formen när den kommit ut ur ugnen.
Resterande kan man ha vid sidan om.
Servera genast!



Jag hade kokta haricots vertes till.
Gott!!!











Banka ut köttskivorna lite lätt.....








Stek i lite matfett tills dom är genomstekta. Salta och peppra.












Baconet får inte bli för knaperstekt......










Klicka ut gott hemmagjort mos med äggulor  i en form.
Stick ner filéskivorna........











Fördela tomater och bacon över.......
In i ugnen i 200º i ca 10-15 min.











Under tiden gör du rödvinssåsen........













......som sedan ringlas över den varma "lådan".






Servera direkt.


Smaklig måltid!!!






Hopas ni alla njuter av helgen !











Kommentarer
Postat av: Therese

Åh så gott, går ju även att göra lchf-anpassad ser jag..

Gubben ha gått ned 4 kg på 2½ vecka, jag ha inte tordas ställa mig på vågen än..

Läste nånstans att om man har hållit på att jojobanta, som jag gör hela tiden känns det som så kan det ta 1-2 månader innan man börjar se resultat..

Så jag härdar ut, för tillfället..



Vilket tålamod gubben din måste ha som kan spela golf!

Jag prövade spela golf på nintendo wii för nån helg sen och bara det fick mig att flyga i luften, bowla däremot gick mycket bättre..

Ha en bra dag, nu måste jag ut (ha väl sagt det i en timme ungefär, men nu måste jag uttt)

2009-09-12 @ 11:21:13
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Allice

Ser supergott ut, får väl testa din variant nästa gång. Gillade skolans sko-låda kommer jag ihåg. Grattis på namnsdagen Åslög!!!!

2009-09-12 @ 15:30:51
Postat av: Sara

den ska testas!! Mats Ola ville prova den... Men gissa vem som får görad e!? hihi... men de för inget för skomakarlåda var evigetersedan man åt.. ända sen skoltiden på mellanstadiet typ =) Tack för tipset!!

2009-09-12 @ 20:04:05
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: Sara

den ska testas!! Mats Ola ville prova den... Men gissa vem som får görad e!? hihi... men de för inget för skomakarlåda var evigetersedan man åt.. ända sen skoltiden på mellanstadiet typ =) Tack för tipset!!

2009-09-12 @ 20:05:04
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: bakmammorna

ojojoj vad god den ser ut!!!! min lilla tjej älskar också dora- på en flygplats nyligen så hittade jag en dora docka till henne. nästa vecka fyller hon två och hon kommer att bli överlycklig :-)

2009-09-12 @ 21:57:11
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Jessica

Mums, vad smaskigt, ser så himla gott ut. Glad är jag också att man nu kan göra mos igen.



Detta ska jag verkligen testa.



Hoppas du får en bra söndag!

2009-09-13 @ 08:32:48
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Riktig Svensk husmanskost är ju det godaste.



Jag skriver mycket om gammaldags mat på min blogg http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Titta gärna in en sväng ;)

Glada hälsningar Birgitta

2009-09-13 @ 18:00:44
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/
Postat av: Nina

Ser jättegott ut!

2009-09-18 @ 16:33:16
URL: http://systrarnayster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS