') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PASTAGRATÄNG TEX-MEX!


Den här lättgjorda men supergoda gratängen hittade jag hos THERESE.
Första gången jag gjorde den hade vi min 11-åriga systerdotter Ellen på besök.
Eftersom jag vet att hon älskar tex-mex mat ( vilka barn gör inte det förresten...? )
tänkte jag att detta nog skulle gå hem.
Och det gjorde det!!
Peter är inte så värst förtjust i tacorätter men även han föll för denna gratängen.
Vi åt den faktiskt två lördagar på raken.....

Jag skippade Sambal oelek eftersom det var barn som skulle äta, men kan tänka mig att det blir ännu godare med lite sånt i.
Skulle även vilja testa med lite jalapenos på .....
Får väl bli en separat "vuxengratäng" nästa gång.













Det här behöver du till 4-5 pers:





Kokt pasta tex fusilli till 4 pers
500 g köttfärs
1 påse tacokryddor
2 msk vatten
mexikansk kryddblandning
vitlökspulver
1 liten burk majs
1 stor röd hackad paprika
2 dl creme fraiche
1 brk krossade tomater
2 dl riven ost
2 msk chilisås




Så här gör du:







1. Koka pastan och spola lite kallt vatten på så att den inte klibbar ihop.
Häll ut i en gratängform.



2. Bryn köttfärsen och blanda ner tacokryddan och häll på vattnet.
Låt koka ihop. Krydda med mexikansk kryddblandning och vitlökspulver.


3. Häll köttfärsen över pasta och blanda väl.


4.Strö över majsen och den hackade paprikan.


5. Blanda creme fraiche med krossade tomater, chilisås och den rivna osten.
Fördela dett överst i formen och grädda i ugnen i 200º i 10-20 min eller tills det fått fin färg och är genomvarmt.





Servera med sallad.











Bryn färsen och tillsätt tacokrydda......











Blanda med pastan och strö över majs och paprika.....










Blanda creme fraiche, krossade tomater, chilisås och riven ost.

Häll detta överst i formen........













Efter 10-20 min är gratängen klar!!!











Min systerdotter Ellen som jag även är fadder till.
Här är vi i Skånes Djurpark i somras och hon testar hur hon skulle se ut som räv......











.....och det var ju Mollie också tvungen att prova! ;)










11-åriga Ellens favorit bland mina recept är annars dessa:


♦ Tacosnäckor

♦ Kärleksmums på nytt sätt

♦ Sommarbröd.






















Kommentarer
Postat av: Pernilla

ser jättegott ut! jag får nog testa med sambal och jalapeños eftersom jag inte har några små och sambon alltid vill ha allting jättestarkt :) hoppas du har en bra kväll!

2009-09-21 @ 20:39:48
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Ellen

Mums ja älskar din mat åsa och dina kakor, mest dina kakor ;) mmmm

stor bamsekram från ellen

2009-09-21 @ 21:31:37
Postat av: Dennis

Trevligt! Enkelt och gott!

2009-09-21 @ 22:23:57
URL: http://dennismat.se
Postat av: Dennis

Trevligt! Enkelt och gott!

2009-09-21 @ 22:24:08
URL: http://dennismat.se
Postat av: Carro

Det låter verkligen som en höjdarrätt ! Jag skulle nog föredra vuxenvarianten ;D

2009-09-21 @ 22:27:52
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Therese

Wow vilket betyg, jätte roligt att höra att det även gick hem hos gubben också..

Jalapenos va ju inte sån dum ide, måste nog testa den nästa gång...

Siter själv och letar lite paj-recept och efterrätter, vankas tjejfest på lördag med utgång..

Ska bli så himla kul att sitta och tjattra en stund..Hade tänkt göra nån variant av dobidoo också..

Ha det gott..

2009-09-22 @ 14:25:45
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Anna/Frostrosor

Vilket mumsigt recept! Så skönt att man kan variera pastagratänger i all evighet!

2009-09-22 @ 18:52:00
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Helena

Mmm vilket läckert recept!

Grattis! Du vann min tävling, maila mig din adress och vad du önskar för tre olika frp med muffinsformar så kommer de på posten!!



Grattis Grattis

Helena, [email protected]

2009-09-22 @ 20:52:43
URL: http://www.klarafardiga.blogspot.com
Postat av: modellmini ♥

Hej Åsa!



Den där SNICKERS-kakan ska jag prova redan på fredag :-)



KRAM modellmini

2009-09-23 @ 00:03:57
URL: http://modellmini.blogg.se/
Postat av: Pia

Hejsan Åsa!!

Jag o Linus provade din tex mex idag och den fick högt betyg av Linus som vanligt ;-)!!

Själv så är jag förkyld så smaklökarna är inte på hugget men kunde ändå smaka lite!!



Snickers kakan ska jag oxå prova någon dag men jag måste tänka på att Linus inte äter för mycket av den!!



Kram Pia och Linus

2009-09-23 @ 16:41:12
Postat av: Blogg bakning recept bakrecept cream cheese cake cupcakes choklad bröd

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här. Kram!

2009-09-24 @ 19:38:17
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS