') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KASSLERGRATÄNG MED ÖRTSÅS!


Hej alla!
Nu så fick jag äntligen lite tid vid datorn och lägga in nya recept!
Jag blev inte smittad av magsjuka (tack och lov!!) men det har varit fullt upp med tvättning, städning och allt annat som följer i spåren av magsjuka.
Men nu så ska det bli andra bullar av......!

Det här receptet har sitt ursprung från en rätt som vi åt hemma när jag var yngre.
Närmare bestämt på 80-talet.
Och den var såååå god.
Jag har gjort om den lite och lagt till mer grönsaker och plockat bort sparris som var med i ursprungsreceptet.


Man använder Blå bands Örtsås (som på den tiden hette Örtagårdssås).
Jag är ju egentligen inte speciellt förtjust i att använda pulversåser.....
Inte för att jag inte gillar smaken men för att dom mest består av en massa tillsatser.
Men i denna rätten gör jag ett undantag och försöker låta bli att läsa igenom innehållsförteckningen ;)





Det här är en mycket snabblagad och god vardagsrätt som inte tar lång stund att svänga ihop.
För det är ju det man vill nu när allt rullar på i vardagen igen.















Det här behöver du till ca 4 pers:




Ca 12 skivor kassler
1 bit strimlad purjolök
1 grovt strimlad gul eller orange paprika
1 stor burk skivade champinjoner eller färska
2 grovt hackade tomater
Grovmald svartpeppar

3 påsar Örtsås som blandas med 4½ dl mjölk
Ost till gratinering











Gör så här:




♦Lägg kasslern lite omlott i en ugnsfast form.



♦Bryn purjolök, paprika och champinjoner i lite matfett.
Peppra.



♦Tillaga såsen efter anvisningar på paketet. (Jag hoppade över smöret som ska tillsättas i slutet. )


♦Fördela dom brynta grönsakerna och tomaterna över kasslerskivorna.




♦Häll över såsen och avsluta med osten.
Gratinera i ugnen i 200º i ca 15 min eller tills den ser färdig ut.




Servera med ris och en god sallad!!














Örtsås från Blå Band........Mycket god trots allt !!














Lägg kasslerskivorna omlott i en form.













Bryn purjolök, paprika och svamp. Peppra.















Fördela grönsaker och tomater ovanpå köttet......












......häll på örtsåsen och avsluta med ost.

Grädda i ca 15 min.












Nu är maten klar!!







Smaklig måltid!!









Alldeles strax ska vi gå med Mollie till frisören för första gången någonsin.

Lite nervös är jag allt, man vet ALDRIG vad hon kan hitta på! :)

Återkommer med rapport.....







Hej så länge!







Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack det missade jag helt att jag skrev det datumet, det är då vi förlovade oss =)

Du det visste inte jag faktiskt, visste aldrig när hon fyllde år.



Jag ringde dig innan, men ingen svarade, men jag provar senare igen.

2009-09-03 @ 16:07:21
Postat av: Lisa

Lät himla gott det där. Jag är hemligt förtjust i just blå bands örtsås så detta måste jag bara testa =)

2009-09-03 @ 16:23:08
Postat av: Jessica

Så sant så, allt kommer nog rulla på fint med jobb och dagis.



Kasslergratängen ser så himla krämig och god ut. Har aldrig köpt någon färdig påssås men det här gör att jag nog måste testa.



Ha en bra kväll!

2009-09-03 @ 17:46:03
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Nea

Hej hej!

Detta låter så mumsigt...och lättlagat! Me like! :)

Så det kommer garanterat att lagas.

Kakorna i förra inlägget fick det att vattnas rejält i munnen.

Blir till att köpa hem lite ingredienser till helgen!



Ha det gott!

Kram Nea

2009-09-03 @ 18:06:40
URL: http://neaidetgulahuset.blogspot.com
Postat av: Therese

Såg gott ut, snabbt och enkelt..

Gick det bra hos frissan?

Minns när mina barn va små då brukar dom få ett litet russin paket när vi skulle till frissan..

Det höll dom ju sysselsatt en stund..

Trevlig helg

Postat av: Christel

Den nya varianten ser jätte god ut :)

2009-09-04 @ 20:16:22
Postat av: bakmammorna

mums vad god den såg ut! hoppas det gick bra- för oss gick det åt skogen när jag tog lilltjejen till frisören.. men det var mest den stressiga frisörens fel faktiskt!

2009-09-06 @ 07:23:16
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Så fantastiskt krämigt och gott det ser ut att vara :P

2009-09-06 @ 10:39:41
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS