') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KYCKLING MED PAPRIKA, SVAMP OCH VITT PORTVIN!


När jag skulle laga middag tidigare i veckan blev det först en inventering av vad vi hade hemma och kom fram till att en god kycklingrätt skulle det bli!

Tänkte förhöja smaken med lite Portvin som vi hade ståendes.
Ett pris som Peter vunnit i en golftävling tidigare i år.
Döm om min förvåning när jag öppnade flaskan och det var ett vitt Portvin!!
Har jag aldrig smakat förut....
Det stod ju såklart på flaskan, men det hade jag inte sett eftersom jag tog för givet att det bara fanns i rött.

Men, men, nu hade jag ju öppnat den så den fick åka ner i såsen.
Gott blev det!!
En vardagsrätt med det lilla extra.
















Det här behöver du till 4 pers:




ca 3 kycklingfiléer strimlade
2 röda paprikor skurna i stora bitar
6-8 skivade champinjoner
1 stor pressad vitlöksklyfta
salt och peppar



Till såsen:


2 finhackade gula lökar
3 msk smör
3 msk vetemjöl
1½ dl vitt portvin eller annat torrt vitt vin
2 dl vatten
2½ dl Milda minimat eller annan grädde
2 hönsbuljongtärningar
salt och peppar


Ugn: 225º




Gör så här:




1. Stek kycklingbitarna i lite matfett i en stekpanna.
Dom ska vara nästan helt genomstekta.
Lägg över i en rymlig ugnsfast form.


2.Fräs paprikabitarna så att dom bara mjuknar lätt.
Lägg över i formen med kycklingbitarna.


3.Stek champinjonerna i lite smör. Pressa över vitlöken och salta och peppra.
Lägg även detta i formen och rör om så att allt blandar sig lite.



4.Såsen: Fräs löken mjuk i smöret utan att den tar färg.
Rör i mjölet och spä med portvinet, vattnet, buljongtärningarna och grädden.
Låt såsen koka ett par minuter.
Salta och peppra.


5. Häll såsen över kycklingen och grönsakerna.
Sätt in i ugnen i 225º i ca 10 min.





Servera med ris eller pasta och en god sallad!














Allt är färdigbrynt, nu ska såsen röras ihop.......











Riktigt god smak får den här såsen av vinet!











Redo för ugnen!











Gott,gott!!








Hoppas ni alla har en bra helg, själv är jag inte riktigt i form men ska försöka ladda inför kanelbullens dag imorgon!

Bakning är verkligen rogivande för mig!
Skulle kunna göra det varje dag, men vi har inte tillräckligt stor frys för det! ;)




Hej så länge!






Kommentarer
Postat av: bakmammorna

vilket gott tips! kycklinggrytor kan man aldrig få för många varianter av!

2009-10-03 @ 15:14:14
URL: http://bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Jessica

Ser ju hur smaskigt ut som helst ju, portvin är gott i, bara det inte helt tar över smaken.



Hoppas du får en bra kanelbullens dag, själv blir det nog att äta kanelbulle på jobbet eftersom jag jobbar hela dan i morgon.

2009-10-03 @ 18:05:46
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS