') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MIN VITKÅLS OCH FÄRSGRYTA!


Något som jag har lärt mig att äta på "äldre dagar" är vitkål i alla varianter.
Och jag älskar det!!
När jag var mindre kunde jag jag äta pizzasallad med vitkål, men det var allt.
Fick vi kåldolmar eller kålpudding rensade jag bort all kål jag kunde hitta!
Nu kan man säga att det är tvärtom....
Tänk att gå miste om Brunkål, Kålsoppa....m,m.
Men nu har jag som sagt kommit på andra tankar!
I affären hade dom fin vitkål och jag och Peter blev akut sugna på Kålpudding.
Bara det att eftersom klockan var så mycket skulle middagen vara färdig kl 9 på kvällen.
Då kom jag att tänka på en Kål och färsgryta vi fick i skolan.
Så jag gjorde min egen variant, och om jag får säga det själv, så var det SKITGOTT!!


Nä, rynka inte på näsan nu, prova!! ;)














Det här behöver du till ca 4 pers:




600 g skinkfärs eller fläskfärs
5-600 g grovt strimlad vitkål
2 buljongtärningar kött
8-10 kryddpepparkorn
3 lagerblad
1 msk kinesisk soja
1 liter vatten
vitpeppar och salt
Maizena till att reda av med






Gör så här:




1. Bryn den strimlade vitkålen i ganska rikligt med smör i en stekgryta eller rymlig stekpanna.
När kålen fått lite färg tillsätter du köttfärsen.
Finfördela den med en gaffel så att allt blir brynt.


2. Häll på sojan och tillsätt buljongtärningar, kryddpeppar och lagerblad.
Häll i vattnet och låt sjuda i ca 10-15 min.


3. Smaka av med vitpeppar och salt.
Tillsätt lite redning så att grytan tjocknar något.
Och om du orkar så pilla ut kryddpepparkornen och lagerbladen. :)






Servera med kokt potatis, lingonsylt och inlagd gurka.
Husmanskost när det är som bäst!!!











                 
















Mmmmm så gott!






Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Precis! Det är ju JÄTTEGOTT! Jag gören liknande variant men kallar den "Kålpuddingsgryta" :-) Då har jag även i lite lite sirap! Blir jättegott ju! Och går mycket snabbare!

2009-11-09 @ 15:02:47
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Eva-Stina

Åh, jag älskar husmanskost och speciellt maträtter med kål är ruggigt goda! :-) Det här ska jag prova någon gång, helt klart. Tack för tipsen på billiga maträtter, omelett funkar ju alltid!

2009-11-09 @ 15:44:12
URL: http://finnsdetmer.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag gjorde precis som du sa att man inte skulle göra, rynka på näsan (det var den lilla trotsiga som hoppade i min kläder) Jo vad gäller bloggarna, så är jag tyvärr ganska oteknisk vad gäller koder hit o dit å sånt som man lär kunna för att ha blogg.se men blogger.com är SÅÅÅ lätt att fatta. ALLT är liksom mallar, man bara fyller i så är det klart. Man behöver inte strula till det med koder o liknande, jag tycker det känns skitkul, NU ska jag ta tag i detta på allvar! /Anna

2009-11-09 @ 15:47:28
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Lindas viktresa med LCHF

Det här såg jättegott ut. De flesta har inte gett vitkålen en ärlig chans..det går ju att göra så mycket med den. Kålpudding och kåldolmar och kålsoppa..det är riktiga grejjer ;-)

Nu blev jag jättesugen på samma sak :-)

2009-11-09 @ 19:13:34
URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Postat av: Carita

Denna rätt går under benämningen "Farmors köttfärs" hos oss och var något av det godaste jag visste när jag var barn.:-)

2009-11-10 @ 06:49:57
Postat av: Helena - Bara en kaka till

Vitkål är underskattat! Det här får jag prova. Jag såg något recept på någon gryta av något slag med vitkål i i Arlas senaste receptfolder, det lät också gott.

2009-11-10 @ 09:13:51
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Carita

Lät jättegott! :) Måste testa. Har sån dålig fantasi när det gäller vitkål men det är så himla gott.

2009-11-12 @ 16:35:06
URL: http://blacklion.blogg.se/
Postat av: Nadja

Vet egentligen inte HUR jag halkade in hos dig - men besöker dig ofta för inspiration till matlagningen ... Var så otroligt sugen på kåldolmar och så hittar jag detta recept! Mums vad gott det blev (tog lite mörk sirap i bara när jag brynte kålen). T o m 3 åriga dottern lät sig väl smaka!

Tack :-)

2009-11-13 @ 11:19:18
URL: http://paddiskrypin.blogspot.com
Postat av: Tina

mmm... tackar för ännu en god middag, blev så mätt och nöjd att jag till och med fick energi att ta mig ut i trädgården en stund efter maten. Det smakade verkligen toppen, hela familjen inkl. kräsna tonårssöner åt med välbehag. Detta kommer att ätas fler gånger... Nu tänkte jag testa ett av dina cupcake-recept och förhoppningsvis få nåt gott till fikat ikväll...

/Tina

2009-11-21 @ 17:41:58
Postat av: Eva Persson

Lägg kryddorna i en tekula så är de lätt att plocka upp..



Ett snabbt tips mitt i natten..



Härlig blogg och goa recept..

2011-11-17 @ 00:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS