') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LJUVLIGA CITRONBISKVIER!


Detta receptet har legat och väntat på att jag ska få tummarna loss länge,länge.....
Närmare bestämt 10 år!
Receptet kommer från Allt om mat och jag har hela tiden haft det i bakhuvudet att jag ville prova det.
Så jag letade fram det och satte igång....lite senare var jag nära ett nervsammanbrott då krämen inte ville stelna!!
Men jag fixade till det!
Det är lite jobb med att göra dom här men det är inte svårt.Ett tips är att göra krämen dagen innan,då går det att doppa kakorna i chokladen direkt.
Jag vet att många tror att dom inte klarar av att göra biskvier själv, men prova!
Dom här var underbart friska i smaken och den syrliga krämen bryter fint mot den söta vita chokladen.
Ljuvliga helt enkelt!!










Det här behöver du:
Ca 30-35 st



Bottnarna:

400 g sötmandel (gärna skalad så slipper du det jobbet ;)  )
7 dl florsocker
4 stora äggvitor



Citronsmörkrämen:

2 äggvitor
1 msk strösocker
3 dl strösocker
1½ dl vatten
250 g rumstempererat smör
finrivet skal + saft av ca 1½ citron...smaka dig fram,jag tog 2.


Glasyren:

400-500 g vit choklad




Gör så här:


1.Sätt ugnen på 200º.
Mal mandeln i en kvarn eller finhacka den i en matberedare.Har du mandel med skal måste du skålla och skala den först.
Blanda mandeln med florsockret och rör sedan ner äggvitorna.
Klicka ut ca 35 rundlar på en pappersklädd plåt.Kakorna ska vara något större än en femkrona.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min,de ska fortfarande vara mjuka och precis ha fått färg. Passa noga.


2.Gör smörkrämen.Kan med fördel göras dagen innan.
Vispa upp äggvitorna.Tillsätt 1 msk socker,fortsätt vispa till ett fast skum.


3.Koka under tiden upp vattnet och strösockret till 122º.Jag hade ingen termometer utan gick på känn,det fick koka några min..
Häll sedan sockerlagen över äggviteskummet och vispa på låg hastighet tills det svalnar.


4.Mjukrör smöret och tillsätt det klickvis i marängen.Smaka av med skal + saft av citronen.
 Och det  var här jag höll på att få mitt sammanbrott,för krämen var jättelös!!
Vet inte om det ff var för varmt så att smöret smälte.... I alla fall så klickade jag i lite mer KALLT smör och då tjocknade det till en kräm direkt!


5.Spritsa ut krämen med en slät tyll eller bred på med hjälp av en sked.
Sätt in dom i frys eller kyl .
De ska vara riktigt kalla när du doppar dom i chokladen.Har du gjort krämen dagen innan behövs inte detta, för då är den redan tillräckligt kall.


6.Smält chokladen över vattenbad och doppa smörkrämsdelen i chokladen.
Ställ kallt att stelna.



Citronbiskvier är mina favoritkakor när jag handlar på ett visst konditori här i Lund.....men jag måste säga att mina var ännu godare!!! (Skryt.. ;) )








Gör det lätt för dig och köp skalad mandel......









Nu fick jag äntligen användning av min mandelkvarn!!!







Biskvibottnarna är färdiga....!








Spritsa ut krämen....dessa blev inte så snygga,men dom sista jag gjorde blev bra!







Eftersom min älskade sprits från Tupperware gått sönder
fick jag "akutköpa" denna engångssprits.Helt OK faktiskt!









Har förresten köpt mig en tidig Mors Dag present till mig själv.......
Denna här:





Mollie kollar in min nya "leksak"!!

En laptop...rosa :D !
Sååååå välkommen in i  vårt hem!!!



Ni andra mammor, önskar ni er något till Mors Dag??


Ha det så bra så länge!!!











Kommentarer
Postat av: Jessica

Både biskvierna och kycklingen ser jättegoda ut.



Vilken härligt liten data du fick i mors dags present.

Får jag önska mig något så skulle det bli en systemkamera, vill ha.



Ha en bra helg!

2009-05-22 @ 10:21:15
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Christel

Äntligen så fick du din rosa laptop,tror säkert att den är jätte välkommen hemma hos dig;)

2009-05-22 @ 11:05:40
Postat av: Emilies Skafferi

Sicken söt liten dator du har avundsjuk:P hehe.

Måste säga att både biskvierna och citronpastan verkligen verkar hemskt goda!

2009-05-22 @ 16:59:39
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Oh vad intressant med dessa biskvier :) !

Jag bakade för några veckor sedan som du kanske såg, chokladbisvkvier med smörkräm :)

Det är ju så gott med biskvier!

2009-05-23 @ 19:00:24
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Sansan

stoppa in dom i frysen när du spritsat på smörkrämen så går det ännu bättre att doppa dom :)

2011-02-17 @ 14:29:19
URL: http://metrobloggen.se/sansan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS