') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SJÖMANSFÄRS!


Det här receptet har legat o väntat ett bra tag på att provas.
Så då passade det bra när det var min sambos tur att laga mat...
Det blev jättegott!! Kommer lagas fler gånger härhemma!




4-6 Portioner

500g blandfärs
4 potatisar
2 gula lökar
3 stora morötter
1 röd paprika
200 g broccoli,majs o paprika blandning (fryst tex. findus)
6 dl vatten (en del av vattnet kan man ersätta med porteröl för mustigare smak)
2 buljongtärningar kött eller grönsak
2 msk kinesisk soja
4 lagerblad
1 msk oregano
1 msk timjan
salt o peppar

Gör så här:

Skala och skiva lök ,potatis, morot och paprika.
Bryn färsen i smör i en stekpanna eller gryta på ganska stark värme.Salta o peppra o tillsätt övriga kryddor.
Häll i vatten,soja o lägg i buljongtärningarna.
Tillsätt lök,potatis,morötter.paprika och låt allt koka på svag värme under lock c:a 5 min.Lägg i broccoliblandningen
och låt koka tills potatisen känns mjuk c:a 8-10 min till.



 
Före.......






..........och efter!! Servera en krispig sallad till. Smaklig måltid!!




Kommentarer
Postat av: Christina

Detta måste vi ju också prova! Är nog något som faller Tova i smaken.

2009-02-11 @ 22:38:33
Postat av: Caroline

ojoj! nu ser jag ljuset i tunneln. kommer förhoppningsvis med din hjälp klara mig igenom michelles tid i Ostrava! väntar med hög förväntan på att du lägger ett par inlägg under BACON och korv. ses på jobbet:D goa och glada som alltid

2009-02-12 @ 12:11:34
Postat av: Christel

Där är ju rätten som man väntat på.Den ska jag verkligen prova.Ser så himla gott ut ;)

2009-02-12 @ 15:00:38
Postat av: Fias kastruller

Jag håller just nu på att göra en Sjömansbiff. Det är ju verkligen gott och enkelt att göra!

/Sofia

2009-02-12 @ 15:42:25
URL: http://fiaskastruller.se
Postat av: Christina

Nu har vi testat detta receptet. Vi bjöd mina föräldrar på det idag och det blev uppskattat! Vi tyckte det var jättegott. Kommer att lagas fler gånger!

2009-03-01 @ 18:23:44
Postat av: Eva

På tal om barn som inte vill smaka. Din doter är ganska stor nu. Låt henne välja ut nån grönsak i affären, som hon hjälper till att tillaga, så hon ser från börja hur den ser ut och vad det blir av den.

Annat hon inte vill smaka kan du försöka med att säga att "allt mamma lagar är gott och du behöver bara smaka en bit". En bit brukar fungera och oftast vänjer dom sig vid olika smaker på detta sätt.



Hälsningar å lycka till Eva

2011-12-04 @ 23:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS