') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MYSFREDAG MED HEMMAGJORD PIZZA!


Jag älskar fredagar!! Vem gör inte det?
Och det skadar ju inte att man har tre hela dagars ledighet att se fram emot.:D
Härhemma brukar min sambo Peter stå för matlagningen på Fredagen eftersom han är föräldraledig då.
Men han hade så mycket att stå i nu när vi håller på att inreda Mollies rum, så det blev jag som fick laga mat.
Han fick dock önska vad han ville ha och valde....pizza!
Hemmagjord skulle den vara och inte mig emot för jag tycker det är godare.

Fick mig att tänka på att Pizza eller Tacos är nog det som äts mest i dom svenska hemmen en Fredag..
Eller vad tror ni...?

Här kommer i alla fall receptet på vår Pizza som blev mycket smarrig!



         Stoooooor blev den!


Det här behöver du till en stor pizza (långpanna):

Pizzadeg:

3/4 pkt jäst
4 dl vatten
½ dl olivolja
1tsk salt
1 liter vetemjöl
1 msk italiensk salladskrydda (det var första gången jag provade detta o det blev jättegott)


Fyllning: (jag kan inte ge exakta mängder på allt för det är ju lite smaksak hur mycket man vill ha på)

*Finkrossade tomater på burk
*Oregano
*Strimlad kassler
*Gul lök i skivor
*1 st ölkorv  tex kabanoss
*Grön paprika i ringar
*Tomatskivor
*Svarta oliver
*God riven ost



En del av ingredienserna...


Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke.Tillsätt lite av det fingervarma vattnet och lös upp jästen.
Häll på resten av vattnet,oljan och saltet.
Arbeta i största delen av mjölet.Ta upp degen på bakbordet o knåda i resten av mjölet.
Låt jäsa under bakduk c:a 30 min.

Kavla ut degen och lägg på en inoljad bakplåt.
Bred ut dom krossade tomaterna i ett jämnt lager och strö över oregano.
Lägg sedan på fyllningen i vilken ordning du vill,dock ska osten läggas på sist.

Grädda i ugn 225 grader c:a 15-20 min.

Färdigt!




Första lagret är på....





...sen lägger man på det man tycker är gott......





...och avslutar med riven ost, in i ugnen.......





....och så är den färdig!!! Tar inte mycket längre tid än att hämta hos pizzerian!


Smaklig måltid!




Kommentarer
Postat av: Christel

Mmmm:Pizzan ser god ut,men kan vara utan oliverna:)

2009-02-28 @ 19:53:54
Postat av: Jenny

Älskar hemmabakad pizza. Vi har som standard hawaii pizza och en pizza med hela skivor med skinka små ölkorvar som joddlarkorv eller om det finns riktig peperoni, feta ost !! så underbart gott på antingen apetina (i stor bit, den är krämigare) eller gaza.

Lökringar är ett måste och mozzarella kulor och riven lagrad ost. Hacka lite basilika och lägg på efter gräddningen och gör en sallad med grillad paprika och vitkål o en vanlig oljedressing, helt suveränt =)



Måste prova med oliver också fast med pimento, de är godast. :)

2009-02-28 @ 22:12:39
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Ja vi har också gjort med fetaost någon gång o det blir oxå gott! Vi brukar ta lite vad som finns hemma så det blir aldrig likadant,men jag kan verkligen rekommendera att krydda degen lite det blir pricken över i:et!

2009-03-01 @ 08:54:44
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Marias Kakburk

Tack snälla:)! Dammsugare är busenkelt att göra så det blir inga problem!



Hemmagjord pizza är otroligt gott, pizza från pizzerian kan slänga sig i väggen;)



Hoppas att du får en härlig söndag!

Postat av: Unga Morsan

Ja, hemmagjord pizza är en storfavorit här hemma! Billigt, enkelt och makalöst gott. Alla får vad dom vill ha på - Perfekt mat! Hoppas du haft en trevlig helg! :) Kram /Jasmine

2009-03-01 @ 21:20:50
URL: http://ungamorsan91.wordpress.com
Postat av: pizzalover

Ser gott ut. Men osten ska på efter tomatsåsen och sen ska resten på. Så har alla de pizzor jag köpt sett ut.

2009-12-04 @ 23:27:46
Postat av: Pizza recept

Mmmmmm hembakad pizza är så gott, nu blir det nog en pizza för mig som sen kvällsmat! Fin blogg.

2010-09-02 @ 21:33:36
URL: http://pizzarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS