') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

RYGGBIFF MED KRÄMIGT TÄCKE, PORTVINSSÅS OCH POTATISRAGU!






Idag är det dax för Nobelmiddagen och jag är inte bjuden i år heller.... ha,ha! ;)
Har faktiskt inte heller hört vad menyn består utav.






Detta är kanske inte någon Nobelmiddag, men nära på......
Ett riktigt helg/festrecept är det i alla fall!
Låt er inte avskräckas av de många ingredienserna och momenten.
Det här är inte alls svårlagat!
Vi har ätit det ett par gånger nu och det är så jädrans gott! (ursäkta språket )
















Det här behöver du till 4 pers:




600-800 g ryggbiff i hel bit
salt
svartpeppar

3-4 dl riven vällagrad ost, jag hade Allerum Präst men Västerbottenost blir också gott.
½ dl Creme Fraiche
1 msk finhackad scharlottenlök
1 msk gräslök färsk eller fryst
1 ask klippt smörgåskrasse





Portvinssås:


1½ + 1½ msk smör
2 msk finhackad scharlottenlök
vitpeppar
1½ dl rött portvin
2 dl grönsaksbuljong av tärning = 2 dl vatten + 1 tärning
1 msk kinesisk soja
1½ msk kalvfond
maizena att reda av med





Potatisragu:


Potatis skalad och skuren i klyftor
Rödlök i klyftor
Röd och Gul paprika i grova bitar
olivolja
timjan
flingsalt





Gör så här:



1. Potatisragun:  Sätt ugnen på 200º.
Lägg potatisklyftorna på en pappersklädd plåt.
Ringla över olivoljan.
Sätt in ugnen och grädda i ca 20 min.
Ta ut plåten och tillsätt paprikorna och rödlöken.
Krydda med timjan och flingsalt.
Låt gå färdigt i ugnen i ca 10-15 min till.





2. Dela ryggbiffen i så stora biffar du vill ha.
Bryn dem hastigt i en het panna så att dom får fin färg.
Salta och peppra.
Lägg över på ett ugnsfast fat eller form.



3. Gör osttäcket. Blanda creme fraiche, lök, gräslök, krasse och den rivna osten.
Fördela detta på biffarna.
Grädda i ugnen tills täcket smält och fått en gyllenbrun färg.




4. Portvinssåsen: Fräs lök och vitpeppar i smöret utan att det får färg.
Späd med vin och buljong. Låt det få ett uppkok.
Tillsätt soja och fond och låt såsen koka sakta i 10 min.
Sila såsen och "blanka av" med resterande smör.
Red av såsen med maizena.





Lägg upp allt snyggt på tallrikar och servera!!













Skiva ryggfilén i så stora biffar du vill ha, stek på hög värme, fördela röran ovanpå
och gratinera i ugnen.










Rött Portvin till den goda såsen.....










Potatisragun som består av potatis, rödlök, paprika, olivolja, timjan och flingsalt!







En i familjen har faktiskt varit på Nobelfest idag.....
Nämligen lilla Mollie!
Dom anordnade sin egen fest på dagis idag med tvårätters middag, prisutdelning och festklädsel.
Så det var till att dra på finaste stassen imorse.....
Otroligt roligt initiativ av personalen tycker jag!


Imorgon är det dags för nästa festlighet, då är det lussefirande.
Ser verkligen framemot det, och det gör nog Mollie också för hon har övat på sångerna härhemma i ett par veckor nu. :D





Ha det så bra alla! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Allice

Av erfarenhet kan jag bara berömma denna rätt. Håller i mina mått mätt nobelklass.

"Det strålar en stjärna...."

2009-12-10 @ 18:47:39
Postat av: Christel

Så hungrig jag blev då nu.Ser så gott ut:)

fota nu Mollie mycket,så man kan få nåt kort på henne....

2009-12-10 @ 20:55:33
Postat av: Anette

Oj vad smarrigt! Tack för receptet, ska nog testas i helgen!

2009-12-10 @ 21:23:42
Postat av: Therese

Vad roligt när dom hittar på så där på dagis med nobelmiddag, barnen måste ju ha tyckt att det va jätte spännande att få gå dit med finkläderna och allt..

Maten som du har lagt in såg jättegod ut, tro att jag ska lägga det i minnesbanken..

Jättegott måste det ha blivit.



Önskar dig en trevlig helg.

Postat av: Jessica

Detta måste ju absolut vara i Nobelfestklass, ser himla läckert ut och ät rätt säker på att det smakar riktigt bra med.

Kul initiativ av dagis att ordna en Nobelfest för barnen.



Ha en bra kväll!

2009-12-12 @ 19:14:16
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Oj så gott det ser ut! Ryggbiff är min absoluta favorit! Och portvinssås... Detta får jag laga snart känner jag! Helt klart en värdig nobelmiddag. Kram på dig!

2009-12-12 @ 23:10:26
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Karin/Rosa maränger

Ser jättegott!!

2009-12-13 @ 10:22:57
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS