') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

OCH VAD SKA VI HA TILL NYÅR.......???!


Känns frågan igen??
Har ni bestämt vad ni ska bjuda på ni som ska ha gäster?
Om inte, så tänkte jag lämna lite förslag.....
Själv så lutar det åt att vi kommer ha Fondue.
Lite retro kanske men jag tycker det är så gott!
Dessutom krävs det minimal insats av oss och jag vill ju inte stå i köket hela tiden, utan vara med och umgås med gästerna.
Då lägger jag hellre "krutet" på desserten.


Sen tycker jag att många ska vara så himla överambitiösa bara för att det är nyårsafton och ger sig på något recept dom hittat i nån mattidning med 112 olika ingredienser....
Eller vad tycker ni, är det jag som är inskränkt?!!  ;)












Här kommer några förslag på huvudrätter till Nyår:

(Klicka på länken under bilden så kommer du direkt till receptet)







Kabanossispäckad Fläskfilé






Min kommentar: Jättegott som har det där lilla extra!
Man kan byta ut Ajvarsåsen mot en "lyxigare" sås.
Lättlagat och går att förbereda.















Oxfilétournedos med klassiska tillbehör.






Min kommentar: Väl beprövad rätt!
Med Lohmanders bearnaisesås (eller hemlagad) och ugnstekt poatis
så tycker jag absolut det "duger" till Nyårsfesten.














Parmalindad kycklingfilé med ljuvlig balsamsås.






Min kommentar: Budgetalternativ som smakar otroligt gott med såsen och den goda bönsalladen till!! Jag hade bacon runt om men egentligen skulle det vara parmaskinka.
Även denna är otroligt lättlagad och går att förbereda.
















Ost och skinkfyllda rulader med smakrik skysås.






Min kommentar: God rätt med smaker som verkligen "gifter sig".
Skysåsen till är pricken över i:et.
Istället för ris kan man ha råstekta potatisar till, eller varför inte potatisgratäng?














Ryggbiff med krämigt täcke, portvinssås och potatisragu.





Min kommentar: Ord är nästan överflödiga....detta är RIKTIGT gott!!
Lättlagad men lyxig rätt!

















Och till efterrätt passar kanske någon av dessa:










Len, krämig mjölkchokladbrülé.






Min kommentar: UNDERBART GOTT!!!














Glasstårta med ädelstenar och daim







Min kommentar: Enkel bara-att-röra-ihop-tårta.
Ljuvligt god!!
Måste göras minst dagen innan för bästa resultat!












Daimcheesecake





Min kommentar: Kanske något mäktig för att vara en dessert...
Men skär man i mindre bitar så går det bra.
Även denna är SUPERGOD!! :P













Hoppas att jag kunnat hjälpa någon med lite inspiration inför årets sista dag!!







För egen del håller jag tummarna stenhårt för att min röst ska hinna komma tillbaka.
Jag får inte fram ett ljud just nu!!
Skönt för Mollie och Peter så slipper dom höra mitt gnäll......;)







Ha det så bra alla!! /Åsa.




















Kommentarer
Postat av: Birgitta Regander

Mums..ser så gott ut allesammans du har lagt upp som nyårsmeny!

Själv kommer ett par goda vänner till oss och jag tänkte bjuda på detta:

Förrätt: hemgjorda krustader med lax och räkröra på salladsbädd

Huvudrätt: fläskfilé under gott svamp, purjo och bacontäcke som gratineras i en god vinsås i ugnen. Till det potatisgratäng och en god sallad.

Efterrätt: tosca persikor med hallon och glass

Sen ostbricka och annat smått o gott i väntan på 12-slaget.

Själv blir det en alkoholfri nyår då jag väntar barn nr3 i sommar..men det finns så många goda juicer och läsk som man kan smaska på istället!

Ha en underbar nyår o hoppas ni slipper mer magsjuka!

KRAMAR

Birgitta Regander i ett kyligt Hörby

2009-12-29 @ 10:05:35
Postat av: Karin

Nyårsafton brukar jag servera skaldjur här hemma men i år är vi bortbjudna till en sportstuga som ligger i mitten av ingenstans. Det är åtskilliga mil till närmaste affär. Jag har ingen aning om vad det kan serveras för mat då. Men egentligen spelar det ingen roll.

Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Birgitta: Det lät ju enormt smarrigt!!

Och stort grattis till 3:an!!

Vad kul!!

Hoppas allt är bra m dig annars....

Gott Nytt År!



Sv. Karin: Det lät ju spännande!!

Kul att bli överraskad med maten också...

Gott Nytt År!



Mvh Åsa. :D

2009-12-29 @ 18:59:16
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Therese

Vad måga olika förslag du har lagt ut.

Gubben vill ha räksoppa till förrätt så det få nog bli så men sen ha jag inte en aning om vad man ska fixa till för varmrätt, fondue va ju faktist en bra ide.

Ja ja vi få se hur det blir, mätt lär vi ju bli i allafall skulle jag tro.

Önskar det ett gott nytt år

Postat av: Birgitta Regander

Hej igen!



Jodå..det värsta graviditetsillamåendet börjar gå över och jag kikar in här varje morgon! Blir sugen ibland på att ta upp bloggandet igen och återskapa Birrans matblogg..får se om det blir till sommaren..



KRAMAR

2009-12-30 @ 13:06:19
Postat av: Jessica Malmgren

Hej Åsa, bra att det nu bara e din röst som e kass, med tanke på era maginfluenser, jag vet hur det är här hemma gick det över oss alla utom Maja. Kan varmt rekomendera den Parmalindade kycklingfileen, vi gjorde den häromdagen och det blev väldigt uppskattat och resterna som blev över pga att någon gäst ej kom blev snabbt uppätna ur kylen dagen därpå. Har oxå gjort den supergoda Daimcheescaken!!!!! Jättegod! Ha en bra Nyår och hälsa Molly extra från hennes fröken. Mvh Jessica

2009-12-30 @ 19:42:43
Postat av: Kryddburken

Åh vilka goda nyårstips! Den där ryggbiffen har jag sneglat på förr, den ser helt otroligt god ut ju! Önskar dig och de dina ett riktigt gott nytt år!! Kram kram

2009-12-30 @ 20:51:43
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Sofie

Mmm....vad mycket gott!! Vattnades minsann lite extra när jag såg Mjöljchokladbrulén. Får nog testra någongång i mina nya formar som jag fick i julklapp. Ska bara skaffa mig en brännare oxå!!

2009-12-30 @ 20:55:38
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Birgitta:

Ser verkligen framemot om du startar upp din blogg igen!!



Sv Jessica: Nä, vad trist att ni också varit sjuka!!

Vad kul att ni gillade kycklingen och cheesecaken!

Mollie hälsar tillbaka!! Gott Nytt År!!



2009-12-31 @ 09:29:26
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Millan

Nu är nyår över, men den där mjölkchokladbrülé såg ju helt underbar ut. Den ska vi nog passa på att testa under nästa nästa år!



Trevlig fortsättning på det nya året!

2010-01-01 @ 17:39:32
URL: http://www.saltpeppar.se/blog
Postat av: Veronica

Oj, så många härliga förslag, man blir riktigt sugen på festmiddag :-)

2010-01-02 @ 15:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS