') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SAFTIGA GRAHAMSFLÄTOR MED SESAMFRÖN!


Först och främst vill jag säga hur roligt det är att så många vill vara med och tävla!!
Önskar er alla lycka till än en gång!


Mitt "löfte" till mig själv nu inför hösten är att jag ska ta mig i kragen och baka mer bröd.
Det tar ju inte så lång tid och det finns så många fördelar med det, tex:





*Betydligt billigare

*Mycket godare (förhoppningsvis... ;)  )

*Man vet vad det innehåller, dvs inga härdade fetter,konstiga tillsatser,konserveringsmedel...m.m.




Den enda nackdelen jag kan komma på är väl att man kan äta för mycket för att det är så gott...ha,ha!

Hursomhelst så blev det dessa bröden sist jag bakade och dom var väldigt goda.
Har du inte alla mjölsorter hemma så ta vad du har eller blanda med andra sorter,huvudsaken är att den totala mängden blir ungefär detsamma.














Det här behöver du till 2 bröd:




50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten 37º
½ msk honung
1 ½ msk strösocker
2 tsk salt
1 äggula
3 dl grahamsjöl
6 dl vetemjöl (gärna special)
3 dl durumvetemjöl
25 g mjukt smör


Till pensling:

Vatten
Sesamfrön






Gör så här:




• Lös jästen i vattnet och tillsätt honung,socker,salt och äggulan.


•Häll i allt grahamsmjöl och durumvetemjöl.Klicka i det riktigt mjuka smöret.
Tillsätt resterande mjöl förutom lite som sparas till utbakningen.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i minst 1 timme.


•Dela degen i två delar. Dela sedan varje degbit i 3 bitar.Rulla ut de 6 bitarna till länder och fläta ihop två bröd som du lägger på pappersklädd plåt.
Pensla flätorna med vatten och strö över sesamfrön.
Låt jäsa under duk i ca 40 min till.
Sätt ugnen på 200º.


•Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Prova med en sticka att brödet är klart.





                   






                    












Att baka flätade bröd är inte alls svårt men ser lite "proffsigt" ut.

Brödet går jättebra att frysa in och håller sig saftigt ändå.









Igår så firade Jag och Peter 10 år tillsammans! ♥♥♥♥





                              Något suddig bild från vår resa till Lefkas........




Min syster satt barnvakt några timmar så vi hoppade på cyklarna och cyklade in till centrum och åt lite god mat.
För min del blev det en fantastisk Wienerschnitzel och Peter åt Oxfiléplanka.
Och till det delade vi en flaska rött....
Rätt så stillsamt blev det eftersom Peter är med i en STOR golftävling idag, Hickory SM som går i Falsterbo.
Jag håller alla tummar och tår att det går bra för honom!!





Idag blir det nog lite kakbak....har ett nytt recept jag tänkte prova.
Blir det bra dyker det upp här så småningom.


Ha en härlig Lördag alla!! :D















Kommentarer
Postat av: Annica

Det är mycket mycket godare med hembakat bröd, och precis som du skriver - inga tillsatser!



Har också lovat mig själv att bara bröd i stället för att köpa, och det går jättebra. Barnen gillar det också, som tur är. =)



Ska lägga ut recept på min blogg så får du lite olika bröd att baka.



Ha det gott!

2009-08-01 @ 10:28:24
URL: http://annicamedc.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Bra löfte! Häromveckan köpte jag ett rostbröd i affären för vi hade slut på hembakt bröd hemma och behövde bröd till nästa morgon. Men fabriksbrödet gick inte hem hos min 11-månaders son som nästan uteslultande får hembakt. Han tryckte ut brödet med tungan och grimaserade, smulade bara sönder brödet. Där ser man! Fortsätter att baka själv!

2009-08-01 @ 13:19:25
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Sara / Saralillan

Underbart med hembakat. Jag passa på när Mats Ola hade semester att baka bröd/bullar varje dag. Gud va gottd e var! Men Rasmus låter inte en göra de på dagarna sen på kvällarna när Mats Ola är hemma igen så orkar man inte =) Jag får säga Grattis till er!! =)

2009-08-01 @ 14:55:58
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbart med hembakat. Jag passa på när Mats Ola hade semester att baka bröd/bullar varje dag. Gud va gottd e var! Men Rasmus låter inte en göra de på dagarna sen på kvällarna när Mats Ola är hemma igen så orkar man inte =) Jag får säga Grattis till er!! =)

2009-08-01 @ 14:57:45
Postat av: Jenny

Ja det var härligt som bara den. men så fort jag kom ner i varv hemma så kände jag hur ryggen började, så nu sitter man och är röd som en kräfta på ryggen, ärligt det trodde jag inte =)



Ellen var lite småfis gnällig när hon kom hem men hon somnade snabbt efter vi tittade på film ihop.



Men det var härligt att komma ut.

2009-08-02 @ 00:26:05
Postat av: bakmammorna

Bröden ser supergoda ut- och verkligen avancerat med flätningen! du har rätt i att man borde försöka baka mer bröd hemma- det är ju så gott. grattis till er också!

2009-08-02 @ 10:25:31
URL: http://bakmammorna.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Grattis på 10-års dagen, må ni vara tillsammans minst 10 år till och mer.



Brödet såg jätttegott ut.

Nadja

2009-08-03 @ 08:59:02
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS