') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KORV OCH PASTAGRATÄNG MED AJVAR PINJÛR!


En ny ingrediens har provats härhemma!
Ajvar Pinjur från Druvan.
Otroligt god!! Jag har gått och sneglat på den länge i affären och häromdagen slog jag till.
Det är en parikapuré som är smaksatt med tomat och lök bl.a.
Första gången jag provade den var som tillbehör till grillat...väldigt gott!
Andra gången hade jag den som såsbas till den här gratängen.
Och oj, oj, oj så gott det var!
Både Mollie och Peter gav gratängen högsta betyg och jag längtar redan efter att laga den igen!
Korven jag använde är kryddig men inte stark, så den passar små magar också!














Det här hade jag i :

En stor gratäng till 4-6 pers




1 pkt Pasta 500 g av valfri sort
1 pkt kryddiga korvar Txistorra från Scan (3 korvar)
1 strimlad purjolök
6-10 skivade färska champinjoner
2-3 dl Ajvar Pinjûr
2 dl vatten
2 dl mini matgrädde eller annan grädde
2 buljongtärningar kött eller grönsak
1-2 tsk sambal oelek
vitlökspulver
grovmald svart peppar
salt


Riven ost till gratinering





Så här gör du:





♦Koka pastan enligt anv. på paketet.
Häll av vattnet och häll över pastan  i en gratängform.




♦Dela korven först på länden och sedan tvärs över i halvmånar.
Bryn i lite matfett i en stor stekpanna.
Tillsätt champinjonerna och purjolöken och låt bryna med en stund.



♦Häll på Ajvar Pinjûr, vatten, grädden och tillsätt buljongtärningarna.
Rör om så att tärningarna löser upp sig och tillsätt sambal oelek.



♦Krydda, salta och peppra och låt såsen koka ihop lite.



♦Häll över pastan och fördela den rivna osten över.
Grädda i 200º i ca 15 min eller tills gratängen fått fin färg.



Servera med en god sallad!









           

Två kryddiga ingredienser i denna supergoda gratängen!!!










Bryn korven, svampen och purjolöken så att det får fin färg.........










Tillsätt övriga ingredienser, krydda efter smak och låt såsen koka ihop något.....











....häll över pasta och lägg på riven ost.Grädda i ca 15 min i 200º..............













.......färdigt!!! :P










Smaklig måltid!!





Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Detta måste vara supergott. Pinjur och Relish är nästan samma sak eller hur?



Nadja

2009-08-17 @ 19:16:06
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Anna/Frostrosor

Ser toppen ut! Jag gillar pastagratänger och gratänger överlag! Det är perfekt allt-i-ett-mat!

2009-08-17 @ 22:45:58
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Sanna

Enkelt och gott, precis som det ska vara! Tror detta kan vara en hitt vid matlådekok :) Tackar för tipset!

2009-08-17 @ 23:26:34
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: Emilies Skafferi

Detta både ser och låter supergott!:)

2009-08-18 @ 11:01:59
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS