') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MANDELGÖMMOR!!


Vi har sååå härligt väder idag!! Man får så mycket inspiration att det nästan blir kortslutning....! :D
Denna veckan har inte blivit så mycket matlagning för mig eftersom Peter haft sina kvällspass.
Mollie tycker inte det är jättekul om jag bara står vid spisen så vi har passat på att äta lite "rester".
Men förra Lördagen när Peter fyllde år så hade jag bakat dessa muffinsen som jag hittade på NADJAS sida.
Väldigt gott med den goda "överraskningen" inuti!
Lättgjorda och det gillar jag!








Det här behöver du:

Till 15 st normalstora.


Smet:

100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl kaffegrädde


Fyllning:

5 msk smör
150 g mandelmassa
2 tsk kardemumma malen (jag hade som vanligt kärnor som jag mortlat sönder)

Ca 50 g mandelspån till garnering.



Gör så här:

Sätt ugnen på 175°.
Börja med fyllningen.Smält smöret och riv mandelmassan.
Rör ihop det med kardemumman.Ställ åt sidan.

Smält smöret till smeten och låt det svalna.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten växelvis med grädden.
Häll försiktigt i smöret.
Fördela nästan all smet i muffinsformarna så att dom blir halvfulla.
Lägg i en klick fyllning i varje och fyll på med resterande smet så att formarna är fyllda till ¾.
Strö på mandelspån och grädda mitt i ugnen ca 15-20 min.






Den göda röran som klickas i och blir en härlig överraskning....






Färdiga för ugnen i 175º i 15-20 min......








Nu är godsakerna klara!!


Perfekta i utflyktskorgen !!!



Jag kollade lite på gamla bilder i datorn i dag och då hittade jag denna bilden som är tagen exakt på dagen för ett år sedan........






Var har denna bebisen tagit vägen undrar jag.......?







Jo, hon har blivit stora damen som numera kan gå själv i trappan
(med en hjälpande hand inom räckhåll visserligen).

Oj vad tiden går!!


Ha det så bra allihopa!!








Kommentarer
Postat av: Birgitta Regander

Ja, visst är de goda och lättbakade..min nya favvomuffins! Du har fått en sak av mig på min blogg www.birran6.com!!:)

KRAM

Birran i Hörby

2009-04-18 @ 16:53:50
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Jenny

Ja jag ska visa, jag vill bara ha nya gardiner och två sängmattor o kanske ngn till tavla =) sen ska jag flasha =)

2009-04-18 @ 21:29:39
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad trevligt att det helt plötsligt dyker upp en massa recept innehållande mandelmassa lite här och var. Jag som har turen av att ha en massa mandelmassa här hemma! :-D

2009-04-18 @ 23:13:33
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Allice

Som vanligt ser allt jättegott ut. Din inspiration är det inget fel på. Min min drive(menar inte golf) är inte igång.

2009-04-19 @ 15:33:05
Postat av: I Nadjas kök

Det är så skoj att se att folk verkligen provar recepten och dessutom gillar dem. Jättekul!



Nadja

2009-04-19 @ 20:41:32
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Carro

Värst vad goda de såg ut att vara !

Och Mandelmassa är ju sååå gott

Ha en fin vårdag ni också ! =)

2009-04-20 @ 12:22:08
URL: http://carrod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS