') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HERRGÅRDSFILÈ!!


Detta är ytterligare en av mina favoriträtter!! Jag har alltid tidigare gjort den på kycklingfilé men av förklarliga skäl så kändes det inte lika intressant just nu!
Även om risken säkert är ganska liten...
I alla fall så blev det fläskfilé denna gången och det var minst lika gott!!
Namnet kommer från att man ska ha herrgårdsost i.
Den här rätten har alltid blivit en succé när jag bjudit på den och den går att förbereda i god tid.



Riktigt bra "bjudmat"!!



Det här behöver du:

3-4 pers


1 fläskfilé ca 500 g
120 g rökt skinka
5-10 cm purjolök
1 knippe persilja
200-300 g lagrad herrgårdsost
6 dl creme fraiche
salt och peppar


Gör så här:

Skär fläskfilén i skivor.Bryn dom i en stekpanna så att dom är nästan helt genomstekta.
Lägg över dom i en ugnsfast form.
Sätt ugnen på 175 grader.

Finhacka skinka,purjolök.och persilja.Lägg i en skål.
Riv osten grovt och blanda med skinkhacket.
Tillsätt creme fraiche och salta och peppra.

Häll röran över köttbitarna och sätt in i mitten av ugnen ca 30-35 min eller tills allt blivit genomvarmt
och rätten fått fin färg.

Vi hade råstekt potatis till annars brukar jag göra klyftor i ugn.Gott vilket som!
Servera med en god sallad!
Jag lovar att ni blir poppis om ni bjuder på denna rätten!


TIPS: "Skinkröran" blir ännu godare om man gör den dagen innan!!





Stek först köttskivorna nästan helt färdiga.







Detta goda skall nu blandas med creme fraiche och hällas på köttet.
In i ugnen i ca 30 min.....






...sen är det färdigt!!






Råstekta potatisar är mycket gott till!!







Mollie hade inga problem med att äta detta vill jag lova!! :D



Smaklig måltid!!






Kommentarer
Postat av: Birgitta Regander

Mums, den rätten är så himla god..har aldrig provat med fläskfilé dock. Det låter nästan ännu godare!! Jag är ett stort fan av gratänger. Mina mini potatisgratänger låg jag och lurade på imorse..haha. När solen skiner vill man inte slava inne, så dessa gick ju snabbt att få till. Jag hade nog haft i lite mer lök och ngn ört nästa gång..

Hoppas ni också haft fint i Staffanstorp och lilla Mollie fått härja ute idag?! Min barn har fått färg på kinderna och har varit ute hela dagen. Jag har blvit röd som en kräfta av allt solandet...älskar sol!:)

KRAMAR

Birran i Hörby

2009-04-04 @ 20:08:10
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Anna

Vad kul med ännu en ny rätt som jag inte kände till sedan innan! Kul tycker jag att få matinspiration härifrån! Och vad söt din dotter är!

2009-04-04 @ 23:25:36
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Jessica

Mums, det där ser smarrigt ut, kan tänka mig att det är super oavsett om det är kyckling eller fläskfilé.

2009-04-05 @ 14:36:57
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Tack för ett superbra tips! Härlig när barnen älskar maten man lagar! :-D Och söt-Mollie är alltid lika förtjusande på bild! :-D

2009-04-07 @ 19:12:11
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS